viccoA skrev:
granadadr skrev:
e golfen kostar ju 481 000 nog faan är det mkt dyrare än bränslebilen
Går bränslebilen på 2kr per mil i drivmedelskostnad? Kommer den med 60.000 i bidrag från staten (blir snart 70.000)? Hur hög är fordonsskatten, servicekostnader osv.
Initiala kostnaden är hög men slår man ut det per mil brukar elbilen bli billigare än motsvarande fossilvagn.
Golf; 2.0 tdi - 275,000
E-golf (enligt tråden); 481,000-70,000 = 411,000 (låt oss vara generösa).
Det ger; 136,000:- "över".
Genomsnittssvensken kör 1500mil/år.
2.0:an dricker enligt vag 4.2L/100km (WLTP), vi skriver upp den till 0.5L/mil, och dieselpriset till 20:-/l. Milkostnaden blir således enkla 10kr/mil.
Det ger en årskostnad för dessa 1500mil på, enkelt nog, 15,000:-
På sju år, dvs 10.500 mil, har alltså soppan kostat 105,000:-
Det ger 31,000:- "över till annat".
Skatten är, de första åren; 4600. På 7 år (nej, det blir givetvis fel, då skatten sjunker senare, men låt oss räkna så iaf), blir således detta; 32,200:-
Vi skulle alltså efter 7 år kunna säga att det gått ungefär +- 0kr, men, i exakta siffror ligger man nu "back", eller minus om man så vill, 1200:-
"Men service och annat". Ja jo, samtidigt ska då givetvis e-golfen också köra 10,500mil.
Deklarerad förbrukning; 1,27kwh/10km, låt säga 1,3kWh för att hålla decimalerna nere.
2019 var snittpriset för 1kWh 154öre (ja vi måste räkna på vad det faktiskt kostar i slutet), det ger just den ganska perfekta summan (som redan nämnts i tråden), på 200,2öre/mil. Låt säga 2:- jämt.
Summan av kardemumman är alltså då att efter 10,500mil, har "drivmedelet" för denna kostat 21,000:-
Skatten, är visserligen låg, och ligger på massiva 360:-/år. Det ger, på 7 år, 2520:-
Sett till detta har vi alltså (21000+2520) 23520:- "över" att lägga på 2.0:an, där vi låg "back" 1200:-, vilket ger 22320:- att tillskänka dieselsnurran,
innan vi går +-0
Dessa 22,320:- fördelat på de sju åren ger ~3200:-/år, som man kan använda till ex.vis service.
Slutresultat?
Det tar 7 år för medelsvensson, eller 10,500 mil, innan bilarna går jämt ut med varandra.
Så ja, jo, man kan ju alltid hävda att drivmedlet i en elbil är billigare...men det tar sin stund att komma ikapp iaf.
Och, det är, "som vanligt" där problemet ligger. De flesta köper inte ny bil för att det ska löna sig "om tio år" eller "om tiotusen mil".
- - - - Edit - - - -
Nej, det handlar givetvis inte om att "dissa elbilar" eller att jag ens skulle vara mot elbilar, det handlar bara om att i de flesta fall är "ja men det är så billigt att köra"-argumentet rätt enkelt och snabbt sönderhackat sett till hur prisbilderna ser ut idag.
7.5 år är relativt snabbt i förhållande till hur många andra exempel ser ut. Inte direkt ovanligt att man behöver lägga till 3-4 år/5000mil till för att det ens ska gå "+-0", och då har där dessutom, i vissa fall, funnits en "servicebudget" på över 10.000.-/år under alla åren också för "fossilmonstret".