2695
Sök

Kamrem/Kamremsats

19 Inlägg
10 juni 2022
Trådstartare
Ni får säkert ett gott skratt nu, men kollade på bil där det står kamremssats bytt. Är det samma sak som (kamremm bytt)?

Tack för svar.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
10 juni 2022
Addeman97 skrev:
Ni får säkert ett gott skratt nu, men kollade på bil där det står kamremssats bytt. Är det samma sak som (kamremm bytt)?

Tack för svar.

Jag gissar att dom menar att både kamremmen och spännrullen är bytt. Kanske även vattenpumpen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

19 Inlägg
10 juni 2022
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Addeman97 skrev:

Tack för svar.

Jag gissar att dom menar att både kamremmen och spännrullen är bytt. Kanske även vattenpumpen.

/Benny

Tack!

2 405 Inlägg
10 juni 2022
I vissa fall kan tveksamma personer enbart byta kamrem och därefter skryta om att kamremmen är bytt. Kamremssats innebär iaf att sträckaren är bytt.     Kontrollera gärna att vattenpump och multirem är bytt i samma veva.

2 849 Inlägg
11 juni 2022
Och finns kvitto på det? I min värld så inget kvitto som styrker det så är den inte bytt!!!

19 Inlägg
11 juni 2022
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
I vissa fall kan tveksamma personer enbart byta kamrem och därefter skryta om att kamremmen är bytt. Kamremssats innebär iaf att sträckaren är bytt.     Kontrollera gärna att vattenpump och multirem är bytt i samma veva.

Ah okej, för i service boken han skicka stod det kamremsats 14000 mil. Det byttes alltså av ägaren innan den nuvarande ägaren.

19 Inlägg
11 juni 2022
Trådstartare
uhlin skrev:
Och finns kvitto på det? I min värld så inget kvitto som styrker det så är den inte bytt!!!

Personen som äger den nu bytte ej, utan personen innan. Brukar man ha kvitto kvar på det isåfall och om inte ska man avstå då eller?

2 849 Inlägg
11 juni 2022
Addeman97 skrev:
uhlin skrev:

Personen som äger den nu bytte ej, utan personen innan. Brukar man ha kvitto kvar på det isåfall och om inte ska man avstå då eller?

Står det stämplat i serviceboken bör det va okej.

Men hur många år sen var det och hur långt har den gått sen den byttes?

Är  ju ålder eller mil man går efter vilket som sker först. Är lite olika på olika bilar. Vad handlar det om för bil?
Senast redigerat av uhlin (11 juni 2022)

19 Inlägg
11 juni 2022
Trådstartare
uhlin skrev:
Addeman97 skrev:
uhlin skrev:

Är  ju ålder eller mil man går efter vilket som sker först. Är lite olika på olika bilar. Vad handlar det om för bil?

2016 o den har gått 20000 nu, enligt intervaller ska de ske 18000/10år

2 849 Inlägg
11 juni 2022
Addeman97 skrev:
uhlin skrev:
Addeman97 skrev:

2016 o den har gått 20000 nu, enligt intervaller ska de ske 18000/10år

Är väl 4 år kvar då kan man säga. Ja, men är du nöjd med bilen och du tycker om den och den funkar som den ska.... Kör i vind.

2 311 Inlägg
11 juni 2022
Det är 6 år sedan så jag hade ju inte precis skrytit om det i en annons (över halva intervallen om den du angav stämmer), men ja visst, det är ju inget man behöver bekymra sig om på ett tag då iallafall. smile Men kolla gärna så det stämmer, antingen i servicebok, eller om det finns kvitto på arbete eller delar, klistermärke i motorrummet eller liknande.

7 486 Inlägg
12 juni 2022
I de flesta, kanske alla, kamremssatser ingår en liten klisterlapp att fylla i och fästa på motorn.*)
Alla bilar har inte kamremsdriven vattenpump.
Alla bilar har inte vattenpump - men dubbla kamremmar och spännrullar (Citroen GS/GSA t ex).

*)Oseriösa bilhandlare, typ MENA, köper en kamremssats, plockar ut klisterlappen, och lämnar tillbaka kamremssatsen. Tyvärr.
Hört det av anställda på Meknomen.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
12 juni 2022
torsen skrev:
I de flesta, kanske alla, kamremssatser ingår en liten klisterlapp att fylla i och fästa på motorn.*)
Alla bilar har inte vattenpump - men dubbla kamremmar och spännrullar (Citroen GS/GSA t ex).

*)Oseriösa bilhandlare, typ MENA, köper en kamremssats, plockar ut klisterlappen, och lämnar tillbaka kamremssatsen. Tyvärr.
Hört det av anställda på Meknomen.

Vad har dom i stället för vattenpump som gör att kylvattnet cirkulerar i motorn?

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 329 Inlägg
12 juni 2022
Vettemannen skrev:
torsen skrev:
I

*)

Vad har dom i stället för vattenpump som gör att kylvattnet cirkulerar i motorn?

/Benny

En Citroen GSA har en luftkyld boxermotor. Som betydligt mer kända VW "Bubbla".
Faktan är rätt, men luftkyld bilmotor hör verkligen inte till vanligheterna numera.  Mig veterligen ingen i någorlunda modern tid.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
12 juni 2022
Mossan1 skrev:
Vettemannen skrev:
torsen skrev:
I

*)

/Benny

Faktan är rätt, men luftkyld bilmotor hör verkligen inte till vanligheterna numera.  Mig veterligen ingen i någorlunda modern tid.

Okay! Då fick man lära sig nåt nytt igen.

/Benny

Min youtubekanal!

Forummoderator
18 127 Inlägg
12 juni 2022
Det säljs märkligt många bilar där kamremmen precis är bytt... En granne köpte en äldre Peugeot de skulle ha som extrabil där så var fallet. Ägaren hade själv skrivit i att remmen var relativt nybytt. Jodå, 4-5 månader senare rök den av. Verkstaden konstaterade att den aldrig varit bytt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 486 Inlägg
13 juni 2022
Vettemannen skrev:
Mossan1 skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Okay! Då fick man lära sig nåt nytt igen.

/Benny

Gamla SAAB 92, 93 ,95, 96, 97 (utan prefix) hade heller ingen vattenpump - men heller varken kamrem eller kamkedja.
Där utnyttjade man termosifon-principen för att kylvätskan skulle cirkulera mellan motor och kylare.
Vilket inte alltid fungerade så bra - speciellt vid långsam kökörning.

Min f d BMW 700 Coupé hade inte heller vattenpump - men av annan orsak än ovanstående SAAB:ar! Hahaha!

Sök