EmsAnders skrev:
Köp tänger av märket Knipex, dyra , men de håller livet ut.
Eller äldre begagnade, i god kondition, av fabrikat "F E Lindström, Eskilstuna".
Deras muttertång, som var alla cykelreparatörers favorit, har hjälpt mig många gånger.
En annan höjdare är F E Lindströms största tång för spårryttare på axlar = vidgande käftar/spetsar.
En sådan har jag slipat ner till "anknäbb".
Mycket användbar.
T ex att "mjuka upp" skivbromsbelägg som börjat kärva i bromsoken, eller att "vika upp" dubbelvikta plåtar på bilkarosser för
eller före svetsning m m.
Bland de sämre tängerna är BAHCO:s "polygriper".
Nästan omöjliga att enhandsmanövrera i en knivig situation.
Annars högaktar jag BAHCO - men föredrar numera Kamasa.
Hazet är en annan favorit, liksom Gedore.
Den senare har tillverkat de verktygssatser som medföljde tidiga Mercedes G-Wagen.
En parodi på på handverktyg är den sats som medföljde tidiga Lada NIVA - men den var komplett = ingick startvev, fotluftpump, däckjärn, solution och lagningslappar, samt luftrycksmätare. För att nämna några saker. Men att skruva med deras fasta nycklar var inte trevligt.
När jag ändå är inne på o t så måste jag trots allt framhålla LADA NIVA:s instruktionsböcker.
De behandlar bl a ingående hur man justerar spänningen på kamaxelkedjan.
75% i moderna bilars instruktionsböcker handlar om varningar(i alla fall nya HONDA:s böcker) för heta och roterande delar!
Ursäkta o t.