2130
Sök

Inge tryck i bromsar efter luftning ford taunus -78

1 Inlägg
27 juli 2022
Trådstartare
De tog slut på bromsolja på nått vis för ungefär 2 veckor sen fyllde jag på och nu har de stannat kvar där i 2 veckor(skumt) har luftat bromsarna men det är fortfarandes luft i systemet. Har kollat så de ej är nå läckage någonstans. Misstänker att de kan vara att de inte sitter nån nippel vänster bak, de sitter bara ett rör där som går in där nippel brukar sitta. Vet inte om de ska vara så eller om nån har modifierat de så av nån anledning. Är rätt så novice på bromsar så sorry för eventuellt dum fråga.

Uppskattar snabbt svar då vi ska ut med den ikväll på falu crusingen om vi får igång skiten.

3 279 Inlägg
27 juli 2022
Försvinner bromsvätska  fort eller så det blir slut  är det läckage någonstans. Punkt slut.
Ni har bara inte funnit läckan.

"Rör där luftnippeln ska vara"?
Vart tar det röret vägen då?
Andra hjulet bak?
Svårt att tro att en så "ny" som 1978 skulle ha så, faktiskt.  Bromsslangen för bakhjulen går oftast till ett delningsblock på bakaxeln och därifrån i rör till varje bakhjul. Eller en slang till var bakhjul. Beror på hur kretsarna är uppdelade.

Men är det inte luftat vid alla hjul är det inget märkligt att det inte är broms.

Men, var tog bromsvätskan vägen?
Det är viktigaste frågan, för annars är poänglöst att fylla och lufta. Felet är kvar
Senast redigerat av Mossan1 (27 juli 2022)

7 469 Inlägg
27 juli 2022
Man kan i vissa fall förväxla luft i systemet med slang som corden brustit på.
Vid trycksättning uppstår en stor blåsa/ballong på slangen.
Med motorn igång låt någon trampa bromspedalen i botten och kolla samtliga slangar.

520 Inlägg
27 juli 2022
Hallå!
Det med bromsrören på bakaxeln så ska det vara så. går ett rör från bromsslangen på bakaxeln till hjulcylindern och vidare över till andra sidan så det finns bara en nippel på den kretsen.
Att det försvinner bromsvätska bara leta.
Vet att huvudbromscylinder på Taunus kan gå sönder lossa den och kolla att det inte blött bakom.

520 Inlägg
27 juli 2022
MickeEng skrev:
Hallå!
Det med bromsrören på bakaxeln så ska det vara så. går ett rör från bromsslangen på bakaxeln till hjulcylindern och vidare över till andra sidan så det finns bara en nippel på den kretsen.
Vet att huvudbromscylinder på Taunus kan gå sönder lossa den och kolla att det inte blött bakom.

Kan också vara så att tätningarna i huvudbromscylindern har gått sönder därför du inte får upp något tryck har varit med om det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192599/192599-4633162b9a22ddc59a6a39ff931defe1.jpg

7 416 Inlägg
27 juli 2022
MickeEng skrev:
MickeEng skrev:
Hallå!

Kan också vara så att tätningarna i huvudbromscylindern har gått sönder därför du inte får upp något tryck har varit med om det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192599/192599-4633162b9a22ddc59a6a39ff931defe1.jpg

precis,, mkt lätt att trampa sönder huvudcyl när man luftar och trampar tryck med pedalen,  jag själv har alltid en luftare så man rör ej det wink

7 469 Inlägg
27 juli 2022
granadadr skrev:
MickeEng skrev:
MickeEng skrev:
Hallå!

precis,, mkt lätt att trampa sönder huvudcyl när man luftar och trampar tryck med pedalen,  jag själv har alltid en luftare så man rör ej det wink

Ett tips, när man luftar, är att ha en kloss under bromspedalen, så att pedalen inte går att trampa i botten.
Trampar man i botten kan man skada huvudcylinderns kolvtätning.
I huvudcylindern, liksom i cylinderloppet på en kolvmotor, bildas med tiden en vändkant.
Tvingar man kolvtätningen över vändkanten, när pedalen trampas i botten, kan kolvtätningen skadas av vändkanten.

56 Inlägg
27 juli 2022
torsen skrev:
granadadr skrev:
MickeEng skrev:

Ett tips, när man luftar, är att ha en kloss under bromspedalen, så att pedalen inte går att trampa i botten.
Trampar man i botten kan man skada huvudcylinderns kolvtätning.
I huvudcylindern, liksom i cylinderloppet på en kolvmotor, bildas med tiden en vändkant.
Tvingar man kolvtätningen över vändkanten, när pedalen trampas i botten, kan kolvtätningen skadas av vändkanten.

Gäller detta alla bilar, eller just den i tråden? Har alltid fått höra, pumpa pumpa pumpa, sedan tryck i botten och upprepa, nu använder jag visserligen en bromsluftare då jag inte har någon som kan hjälpa mig, men trampar ändå i botten även med den.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000038111
Senast redigerat av mallesoft (27 juli 2022)

7 416 Inlägg
28 juli 2022
gäller alla bilar,, pecis som torsen skriver,, mkt lätt å trampa sönder packningar när man gör så,, gjort det själv några gånger förr i världen,, sen skaffade jag 2 olika luftingsverktyg på feltema, har aldrig problem idag  smile samt går fortare och lättare smile

Sök