2194
Sök

Blir det en 2a eller tom spansk flagg på besiktningen om däcket tar i skärmen när man svänger?

348 Inlägg
28 juli 2022
Trådstartare
Hej! Lite som rubriken säger.
Jag har en bil som jag tänkte besikta snart.
Ena framdäcket tar mer eller mindre i fram skärmen. Däcket är typ 1 -2 cm i från skärmen vid rattutslag. Man ser att däcket nötts lite extra på kanten.  Jag misstänker att däcket tar i skärmen om man svänger samtidigt som det guppar.

Jag tänkte bara besikta å köra med denna bil några veckor så hade inte tänkt lägga nå pengar på den.

Jag undrar om det bara blir en 2a eller kan det bli spansk flagg? Är förövrigt nästan blank slitna däck.

Mvh tack

2 849 Inlägg
28 juli 2022
Eleeb90 skrev:
Ena framdäcket tar mer eller mindre i fram skärmen. Däcket är typ 1 -2 cm i från skärmen vid rattutslag. Man ser att däcket nötts lite extra på kanten.  Jag misstänker att däcket tar i skärmen om man svänger samtidigt som det guppar.

Jag tänkte bara besikta å köra med denna bil några veckor så hade inte tänkt lägga nå pengar på den.

Jag undrar om det bara blir en 2a eller kan det bli spansk flagg? Är förövrigt nästan blank slitna däck.

Mvh tack

Spansk flagg blir det nog inte. Men en tvåa lär det bli. Om inte på att däcket tar i skärmen så lär det bli på de är blankslitna.

Blir du stoppad av polis blir det dyyyrt
Senast redigerat av uhlin (28 juli 2022)

56 Inlägg
28 juli 2022
Eleeb90 skrev:

Mvh tack

Hade lite breda sulor på min s60, så vid fullt rattvrid skrapade dessa i innerskärmar, däcken var fullt lagliga i mönster och gick igenom bes varenda gång.

* Voff voff *
10 679 Inlägg
29 juli 2022
Har också besiktigat mängder av gånger där däcket tagit i vid fullt rattutslag. Aldrig fått anmärkning på det. Men visst, det är en tvåa egentligen, så du kan säkert få en tvåa iaf i teorin.

Spansk flagg blir det helt säkert inte.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 469 Inlägg
29 juli 2022
Besiktningsteknikern svänger hjulen med upplyft framvagn, och då lär kontakt mellan däck och hjulhus INTE upptäckas.
Om det inte är tydliga skavmärken på hjulhuskanterna.
Har du för breda däck eller fälgar med negativt inpressningsdjup?
Varför besikta bilen med däck som du vet leder till återbesök?
Lägg i stället den kostnaden på godkända däck.

56 Inlägg
29 juli 2022
torsen skrev:
Besiktningsteknikern svänger hjulen med upplyft framvagn, och då lär kontakt mellan däck och hjulhus INTE upptäckas.
Om det inte är tydliga skavmärken på hjulhuskanterna.
Har du för breda däck eller fälgar med negativt inpressningsdjup?
Varför besikta bilen med däck som du vet leder till återbesök?
Lägg i stället den kostnaden på godkända däck.

Kan ju vara bra att ha bes grejjer redo, hade en extra bes pipa till min Honda Fireblade 900RR, lät lite mycket med kolfiberpipan wink

4 478 Inlägg
31 juli 2022
Dom lyfter väl bilen i länkarmarna!

2 849 Inlägg
31 juli 2022
zzr94092 skrev:

Nej, de brukar inte lyfta i länkarmarna.

Dom lyfter på framvagnsbalk eller liknande

7 469 Inlägg
1 augusti 2022
zzr94092 skrev:

ABSOLUT INTE!!!!!!!

4 478 Inlägg
1 augusti 2022
ok,ska besa nästa vecka,får se hur dom gör..

2 849 Inlägg
1 augusti 2022
zzr94092 skrev:
ok,ska besa nästa vecka,får se hur dom gör..

De lyfter aldrig i länkarmarna..... Se och lär hur de lyfter och återkom med svar, hehehe

10 Inlägg
2 augusti 2022
Hade en Audi A4 med breda däck som skrapade i när man svängde fullt men den gick igenom besiktningen även fast han var där och kikade och svängde...

7 469 Inlägg
3 augusti 2022
Leo22 skrev:
Hade en Audi A4 med breda däck som skrapade i när man svängde fullt men den gick igenom besiktningen även fast han var där och kikade och svängde...

Du besiktade väl på Carspect förstår jag.

10 Inlägg
3 augusti 2022
torsen skrev:
Leo22 skrev:

Du besiktade väl på Carspect förstår jag.

Nope, Bilprovningen...

Sök