En annan underlighet beträffande växellådor rör Mercedes och specifikt E230.
Jag hade några år en en aldeles förträfflig och oslagbar bil - En Mercedes GE230 Geländewagen.
Efter en skogspassage med mycket sly fann jag att endast ettan, trean och femman gick att lägga i.
Annonserade efter annan växellåda på flera olika medier.
Fick napp från en kille i Västerås som hade en passande växellåda "över" sedan en tid.
När jag och polarn skulle börja byta växellåda fann han att en bit av ett sly kilat fast sig mellan de på högra sidan befintliga utvändiga länkarna.
Växellådan blev till salu och intresserade spekulanter infann sig.
Då visade det sig, enligt dem, att denna växellåda var unik.
Den var avsedd för 230-motorer som roterade åt motsatt jämfört med E230-motorn i 123:an och 124:an.
Mina kunskaper var bristfälliga om detta så jag svalde deras förklaringar och de köpte växellådan, som var en utbyteslåda(har kartongen kvar).
En bra affär för jag hade bytt till mig lådan för en sats standardfjädrar till en Geländewagen från Västeråsaren - jag hade höjt min bil 4".
Skäms för att berätta hur mycket jag fick för den renoverade växellådan.
Men Västeråsaren var nöjd med bytet och köparna av växellådan fick själva bestämma priset, vilket överraskade mig.
Västeråsaren hade köpt fel växellåda för flera år sedan och inte fått returnera den, då det visade sig att den inte passade hans bil
Så han var nöjd, eftersom han hade 2 brutna fjädrar på sin Geländewagen - och dom var inte gratis.
Men, jag undrar, är det sant att Motorn i GE230 roterade åt motsatt håll mot E230 i 123 och 124?
Berätta mer den som vet - är det en skröna med olika motorer och växellådor!