MrHyde skrev:
krambriw skrev:
Tyvärr har jag sett för många piratfälgar som haft för dålig kvalitet
När jag har plockat ut ny bil har jag alltid beställt också med vinterhjul, då har jag fått dessa på originalfälgar. Men det är som det sagts, om och vad man är villig att betala. Jag kunda ju valt skoda istället för audi om jag ville betala mindre, om det bara var för det, det vill säga
Och jag som jobbar med hjul till vardags har sett allt för många originalfälgar av dålig kvalité, från flera olika märken. GM och Renault till exempel tillverkar sina original plåtfälgar i kina. GM's aluminiumfälgar till deras pickuper(typ Silverado) tillverkas också i kina.
Det är som med allt annat, köper man billigt skit från kina så får man vad man betalar för. Köper du däremot kvalitétsmärken som till exempel OZ Racing, BBS eller liknande så får du bättre kvalité än originalhjul.
Edit: Du ska också tänka på att många bilmärken tillverkar inte sina fälgar själv, utan låter andra företag göra det. Audi till exempel, deras tillverkas av Ronal.
En anekdot.
Senare halvan av 60-talet beslöt SAAB att, för att spara pengar, börja tillverka fälgarna själv.
I avsikt att sänka produktionstiden gick man över från nitade till svetsade fälgar.
D v s fälgbanan mot "tallriken/navet".
De nya svetsade fälgarna hade så erbarmligt dålig form.
Dels blev det svårare att balansera däcken, med det mest besvärande var att fälgarna var skeva, men stabila, att bromstrummorna drogs skeva med pulserande broms som följd.
På ANA-verkstäderna slipades fälgarna in mot trummorna.
Fälgar och bromstrummor "parades" på detta sätt och färgmärktes.
Men inte alla fattade det här med färgmärkningen.
Resultatet blev "felmonterade" fälgar drog bromstrummorna ÄNNU skevare.
Typiskt SAAB - inget konsekvenstänk.