3678
Sök

Läcka från toppen av motorn

46 Inlägg
20 september 2022
Trådstartare
#1
Har sett att någonting läcker från toppen av min motor ner på grenrören vilket gör att det börjar ryka en del under huven, trodde först att det var turbon som blev skitvarm, då tempmätarn var riktigt hög, men märkte senare läckan. Ibland blir den överdrivet varm av helt vanlig körning och många gånger stannar den på vanlig temp, men det ryker ändå.. Någon som vet vad det kan bero på?

* Voff voff *
10 603 Inlägg
20 september 2022
#2
om605 skrev:
Har sett att någonting läcker från toppen av min motor ner på grenrören vilket gör att det börjar ryka en del under huven, trodde först att det var turbon som blev skitvarm, då tempmätarn var riktigt hög, men märkte senare läckan. Ibland blir den överdrivet varm av helt vanlig körning och många gånger stannar den på vanlig temp, men det ryker ändå.. Någon som vet vad det kan bero på?

Trabant? Maybach? Golfbil?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 469 Inlägg
20 september 2022
#3
Troligen en MB , om605

6 067 Inlägg
20 september 2022
#4
Ventilkåpspackning? Det enklaste är väl att torka rent så gott det går och se var det först blir kladdigt igen

6 067 Inlägg
20 september 2022
#5
Om det nu inte läcker diesel från något av tryckrören men det brukar ju synas plus att allting i närheten är svart och sotigt

46 Inlägg
21 september 2022
Trådstartare
#6
Utmarks-Loke skrev:
Ventilkåpspackning? Det enklaste är väl att torka rent så gott det går och se var det först blir kladdigt igen

Det blir kladdigt längst bak på grenrören, längst in mot hytten dvs

6 067 Inlägg
21 september 2022
#7
Förmodligen olja från ventilkåpspackningen då, men det får du ju försöka se på plats, det är omöjligt för oss genom datorerna

Forummoderator
18 013 Inlägg
21 september 2022
#8
Tidigare inlägg från TS i annan tråd:
"Sitter en om605t under huven som gör runt 250häst ish, och vrid är där ganska duktigt om"

Läckage och "skitvarm motor"? Blåst topp är ju inte någon högoddsare här känner jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök