3242
Sök

Hur mycket ska handbromsen ta?

374 Inlägg
21 september 2022
Trådstartare
#1
Har bokat ombess imorgon då jag fick tvåa på handbroms höger sida. Har bytt handbromsvajer. Den tar, men jag kan rulla hjulet medans det sitter fast ordentligt på andra sidan. Jag har spänt max.  Är det godkänt?

jag hatar bilar

4 467 Inlägg
21 september 2022
#2
Tycker nog inte det!

374 Inlägg
21 september 2022
Trådstartare
#3
zzr94092 skrev:
Tycker nog inte det!

Fan också big_smile

jag hatar bilar

6 122 Inlägg
21 september 2022
#4
Hej!
Självklart ska du kunna "låsa hjulen" med handbromsen  så hårt att du inte ska kunna vrida något av hjulen för hand.
Byt bromsbackar runt om innan du besiktigar!
Senast redigerat av jaka54 (22 september 2022)


* Voff voff *
10 589 Inlägg
21 september 2022
#5
Hickan skrev:
Har bokat ombess imorgon då jag fick tvåa på handbroms höger sida. Har bytt handbromsvajer. Den tar, men jag kan rulla hjulet medans det sitter fast ordentligt på andra sidan. Jag har spänt max.  Är det godkänt?

Du har ju en 01:a (om detta handlar om din XC?), den kör dom inte i rullarna.

Om du har tur(?) så räcker bromskraften till för att den ska bli godkänd då dom ju faktiskt inte kan se skillnaden mellan sidorna när dom gör prov "på väg".

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

374 Inlägg
21 september 2022
Trådstartare
#6
Brådhis skrev:
Hickan skrev:
Har bokat ombess imorgon då jag fick tvåa på handbroms höger sida. Har bytt handbromsvajer. Den tar, men jag kan rulla hjulet medans det sitter fast ordentligt på andra sidan. Jag har spänt max.  Är det godkänt?

Du har ju en 01:a (om detta handlar om din XC?), den kör dom inte i rullarna.

Om du har tur(?) så räcker bromskraften till för att den ska bli godkänd då dom ju faktiskt inte kan se skillnaden mellan sidorna när dom gör prov "på väg".

Detta är på jettan. Hur kommer det sig att dom inte testar den på bromstesten om det är en 01a?
Senast redigerat av Hickan (21 september 2022)

jag hatar bilar

* Voff voff *
10 589 Inlägg
21 september 2022
#7
Hickan skrev:
Brådhis skrev:
Hickan skrev:
Har bokat ombess imorgon då jag fick tvåa på handbroms höger sida. Har bytt handbromsvajer. Den tar, men jag kan rulla hjulet medans det sitter fast ordentligt på andra sidan. Jag har spänt max.  Är det godkänt?

Du har ju en 01:a (om detta handlar om din XC?), den kör dom inte i rullarna.

Om du har tur(?) så räcker bromskraften till för att den ska bli godkänd då dom ju faktiskt inte kan se skillnaden mellan sidorna när dom gör prov "på väg".

Detta är på jettan. Hur kommer det sig att dom inte testar den på bromstesten om det är en 01a?

Visko istället för Haldex som kom på MY03. Ingen Volvo AWD innan MY03 får köras i rullarna (förutom S60 AWD som fick Haldex redan MY02).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 062 Inlägg
21 september 2022
#8
Du får kolla upp varför det inte tar på ena sidan, kolla så grejerna rör på sig som de skall. Jag vet inte hur det ser ut på Jetta men kolla så att den där "saxen" som pressar ut backarna när vajern drar i den kan röra sig som den skall.

2 401 Inlägg
22 september 2022
#9
Kan du snurra på hjulet för hand så finns det ju inte en suck att den kan hålla bilen still i en backe.... Inte en chans att blir godkänt.

Plocka isär, gör om, gör rätt.


4 467 Inlägg
22 september 2022
#10
Hur var bromsvärdea på bakaxeln med fotbromsen? Var dom bra så ligger felet I hävarmen på bromsbacken,kan vara fastrostad,eller att vajern till hjulet kärvar

Reservdelsnisse
191 Inlägg
22 september 2022
#11
Om du har bytt vajer på den, som du skrev, då måste man trycka på bromsen samtidigt som man drar flera gånger i handbromsen, så självjusteringen gör sitt jobb. Om man vill snabba upp det kan man genom ett hål för hjulbulten trycka ner den med en syl i hålet för spännfjädern. Trycker man ner den för mycket så ligger bromsen på, ta lite i taget. Men om det blir för mycket är det bara att rycka den uppåt igenom samma hål.


374 Inlägg
22 september 2022
Trådstartare
#12
Bmsone skrev:
Om du har bytt vajer på den, som du skrev, då måste man trycka på bromsen samtidigt som man drar flera gånger i handbromsen, så självjusteringen gör sitt jobb. Om man vill snabba upp det kan man genom ett hål för hjulbulten trycka ner den med en syl i hålet för spännfjädern. Trycker man ner den för mycket så ligger bromsen på, ta lite i taget. Men om det blir för mycket är det bara att rycka den uppåt igenom samma hål.

gick ut och tröck ner justeringen, tyckte det tog bra på båda sidorna med handbromsen utan att den låg på, jag kunde inte snurra hjulet för hand med pbroms i men fick ojämn bromsverkan istället. får väl bli nya backar då....
Senast redigerat av Hickan (22 september 2022)

jag hatar bilar

6 062 Inlägg
22 september 2022
#13
Det hjälper inte med nya backar om du inte justerar spänningen

374 Inlägg
22 september 2022
Trådstartare
#14
Utmarks-Loke skrev:
Det hjälper inte med nya backar om du inte justerar spänningen

Jag spände handbromsvajern rejält, sen tröck jag ner den koniska backjusteringen som ska trycka ut backarna i takt med att dom slits, men fick då ojämn bromsverkan

jag hatar bilar

348 Inlägg
22 september 2022
#15
Inte så mycket till hjälp i praktiken kanske men handbromsen ska kunna hålla kvar
bilen i 16 procent lutning.

3 202 Inlägg
23 september 2022
#16
Hickan skrev:
Jag spände handbromsvajern rejält, sen tröck jag ner den koniska backjusteringen som ska trycka ut backarna i takt med att dom slits, men fick då ojämn bromsverkan

Tvärsom, justera backarna INNAN handbromsen.

Med motor igång och stillastående tryck ner bromsen så hårt du kan upprepade gånger.
Sen bromsa stenhårt medan lite rullande framåt och framåt.

Då dras kilen ner. (Som VAG hade förr)

Därefter justeras handbromsen.


Sök