14 september 2022
Trådstartare
Hej, jag undrar lite om nya däck.
Jag fick på mina nya Michelindäck för några veckor sedan (efter bra råd här på Forumet!). Dock skakar det lite i bilen mellan 40-50km/h och också lite högre upp. Jag kontaktade firman som satte på däcken (köpte själva däcken från Bythjul) och undrade om ballanseringen hade blivit riktigt bra. Idag svängde jag förbi och han fick provköra bilen. Han trodde inte att det berodde på ballanseringen, utan i så fall skulle den komma igång vid högre hastigheter.
Jag vet sedan tidigare att bilen har skakat något när man bromsar, och det trodde han var orsaken till det hela men det kunde också bero på många olika saker. Jag har dock inte tänkt på några allmänna skak med de gamla däcken, som jag upplever nu men lite just när man bromsar. Men han tyckte vi skulle börja med bromsarna och sedan se vart det leder. Så gav han mig rådet att ta det ganska snart, ifall det skulle vara något fel på däcken - så de behövdes reklameras.
Jag måste säkert byta bromsar förr eller senare, men jag har inte riktigt kassa för 5000kr just nu som det skulle kosta att byta skivor och klossar fram. Och jag har inte upplevt problemet som så stort. Därför funderar jag på om jag skulle åka förbi en annan verkstad och be dem balansera däcken - ifall att. Det är ju inte såå mycket pengar det handlar om och blir det bättre så är det ju bara tacka och ta emot.
Men jag funderar - om jag råkar ha fått något felaktigt däck - ovalt eller så - ser man då det när man balanserar eller måste jag ge mig på att byta bromsar för att upptäcka om något är fel på däcken? Helst vill jag ju vänta med att ge mig på bromsarna...
Allmänna råd i frågan är såklart också välkomna!
Senast redigerat av Orfeus (14 september 2022)