Jesper328 skrev:
Får mig direkt att tänka på kei-bilar i Japan.Hade ju varit klockrent att avlägga förarprov när man är 16, men får ej köra ”riktiga” bilar förräns man är 18.
Tror väl att begränsningen för slagvolym i en kei ligger på 600-660cc, vilket är häftigt.
Ännu häftigare är ju att vissa kommer med turbo också. 😂
En KEI CAR får vara max 3,5 m lång, max 1,48 m bred, ha en motor på max 660 cc och 64 hk - med eller utan överladdning = kompressor eller turbo.
2 bilar som säljs i Sverige, och som finns som KEI CAR i Japan, är Suzuki Alto och Suzuki Jimny.
I Sverige säljs Caterham Seven 170R, som är utrustad med Suzukis 3-cylindriska DOHC KEI Car-motor på 658 cc.
I denna bil trimmad till 85 hk (64KW) vid 6.500 rpm och 116 Nm vid 4.000 - 4.500 rpm med hjälp av turbo.
Bensin förbrukning 0,48 lit/mil blandad körning.
Caterham Seven 170R borde tekniskt sett kunna klassas som KEI CAR.
En KEI CAR vore ett bättre alternativ till EPA- och A-traktor samt EU-Mopedbil.
Ett "bättre" AM-kort(BA) med samma förarprov som för B-kort från 16 år samt hastighetsbegränsning 70 km/t = mindre störningar i trafiken.
BA-kortet skulle, analogt med "gamla" A-kortet, vid uppnådda 18 år automatiskt övergå i "normalt" B-kort.
Kan de va nått? Vad säger EPA-/A-traktorungdomarna på forumet?