torsen skrev:
Om A-traktorn
MEDVETET manipulerats så kan det vara
VÅRDNADSHAVAREN som mister körkortet.
Ingen omyndig person får äga registrerat fordon.
ALLTID vårdnadshavaren som äger fordonet = EPA-traktor, A-traktor samt 2- eller 4-hjulig moped - s k EU-moped.
Och således har det yttersta ansvaret för att A-traktorn är "laglig",
Hårddrar man konsekvensen av lagstiftningen så har den omyndige (=15-åringen) inget som helst ansvar för varken A-traktorn eller hur den framföres.
I fallet med ljudtrycksnivån(bullret) så gäller samma nivå för A-traktorn som före omregistreringen/modifieringen från personbil.
OM inte A-traktorn vid registreringsbesiktningen kontrollmättes ljudtrycksnivån och detta nya/avvikande värde införs i handlingarna för A-traktorn.
Inte lätt för en 15-åring att läsa, tolka och förstå lagtexten.
En människa är varken fysiskt eller psykiskt fullt utvecklad vid 15 år.
Myndighetsåldern är av den anledningen 18 år.
Och, som skrivits ovan, ska varje omyndig ha vårdnadshavare - som är ansvarig för personen i fråga - och får ev straff.
Heller inte lätt för en 15-åring, som är mera meksugen än mekkunng, att veta hur skruvar och muttrar ska behandlas.
Trots att jag inledde min karriär i yrkeslivet som 14-åring på bilverkstad, och där hade en mentor, så hindrade det inte att jag som 15-åring drog av pinnskruvar och gjorde skruvskallar runda på min moped.
Man var ju "tvungen" att kolla hur det såg ut "innuti".
Plana toppen och fila på kolven m m.
Kompisarna gjorde ju det.
15-åringarna ska inte förhindras meka - men det ska ske på förnuftigt sätt - INTE "skruva sönder" för skruvandets skull.
Lätt för en äldre att säga - men inte så lätt att ta till sig för vetgirig 15-åring.
Så fortsätt meka, men googla på åtdragningsmoment och lämpligaste verktyg.
Det snackades i min kommun om att ett parti skulle verka för att ungdomen skulle få någonstans att ta vägen och meka med sina A-traktorer.
Men nu är ju valet över.
Påminner mig om den lilla flickan som fråga sin storebror: Slutar alla sagor lyckligt?
Nää - men om vi vinner valet så..........
Tycker jag.