3076
Sök

Volvo 740 fel

20 Inlägg
7 oktober 2022
Trådstartare
Äre någon som vet varför min ratt och däck vibrerar när jag svänger och håller medans bilen kör och står stilla? Och har fått ett konstigt ljud från motor/växellåda och det låter som rem slir men ingen av remmarna är speciellt lös eller glappa, har en anning om att de kan vara styrservon och hur isåfall fixar jag det. Ska försöka länka någon video här men få se hur det blir.
https://youtube.com/shorts/Rl5NS-H1T6g?feature=share

6 062 Inlägg
7 oktober 2022
Om det händer medan bilen står stilla och du svänger så måste det vara styrservot. Förmodligen själva servofunktionen i styrväxeln men möjligen pumpen.

20 Inlägg
14 oktober 2022
Trådstartare
Uppdatering på felet.
Byte ut styrväxel och fyllde på med ny olja hade som tur en styrväxel liggandes.
Så felet var styrväxeln vet inte om det hjälper att skriva ut den men tänkte om någon har samma fel så vet man vad det är smile
Tack för all hjälp.

2 403 Inlägg
15 oktober 2022
Det där är ett VÄLDIGT vanligt problem på 7/900-serien. Brukar ofta hända efter en besiktning. Något med deras skakerier som orsakar stora luftfickor i servon som kan vara ett halvt h-e att bli av med igen.
700-serien och tidiga 940is verkar lida mest av det. En bekants 5-6 740is(.. dont ask) gör alla så en bra stund efter besiktning, min gamla 945a (-92) var likadan och tog flera månader att bli av med >_>, men min -98a verkar klara det, detsamma med min bekantas sena(~95+) 940is
Senast redigerat av Lucif3r (15 oktober 2022)

* Voff voff *
10 591 Inlägg
15 oktober 2022
Lucif3r skrev:
Det där är ett VÄLDIGT vanligt problem på 7/900-serien. Brukar ofta hända efter en besiktning. Något med deras skakerier som orsakar stora luftfickor i servon som kan vara ett halvt h-e att bli av med igen.
700-serien och tidiga 940is verkar lida mest av det. En bekants 5-6 740is(.. dont ask) gör alla så en bra stund efter besiktning, min gamla 945a (-92) var likadan och tog flera månader att bli av med >_>, men min -98a verkar klara det, detsamma med min bekantas sena(~95+) 940is

Ingen av dom 760 och 960 jag haft genom åren har råkat ut för detta. Undrar om det är någon skillnad där?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 113 Inlägg
15 oktober 2022
Det är inget problem jag råkat ut för heller, eller ens hört talas om faktiskt...

2 403 Inlägg
16 oktober 2022
Fullt möjligt att det mestadels(endast?) är vissa fabrikat av styrväxlar som är så känsliga. Tyvärr har jag ingen koll på vilket fabrikat varken mina egna eller min bekantas bilar har tongue

Sök