Återställa bromskolv

antjoh9823
4 november 2022 · 26 Inlägg

Tjena! Jag bytta mina bakbromsar för första gången idag på min Nissan almera 2005. Hade dock ett problem, jag använde biltemas bromskolvsverktyg för att få tillbaka kolven och fick tillbaka den så långt det bara går (tror det är max),  det går verkligen inte mer. Problemet är att jag inte får tillbaka bromsoket över de nya beläggen, jag kan nog få tillbaka den om jag använder våld men det ska väl inte behövas? Fick ta de gamla beläggen så länge och nöjde mig med att ha bytt skivan.
Så frågan är helt enkelt, kan man behöva använda våld för att kunna skruva in oket med nya belägg eller har jag inte skruvat in kolven tillräckligt?

Steff240
5 november 2022 · 1 030 Inlägg

Du har sannolikt inte fått in kolven tillräckligt.
Eller så har du fått fel bromsbelägg.

zzr94092
5 november 2022 · 4 411 Inlägg

Eller så har du rost på kolven ,längst  ut mot dammskyddet ,eller är handbromsen så hårt uppspänd?

Senast redigerat av zzr94092 (5 november 2022)

antjoh9823
6 november 2022 · 26 Inlägg

zzr94092 skrev:
Eller så har du rost på kolven ,längst  ut mot dammskyddet ,eller är handbromsen så hårt uppspänd?

Ska kolla nästa gång ifall det är något rost, kan hända faktiskt. Jag är nybörjare på bilar så är lite noobig men ska handbromsen inte vara uppe när man trycker vrider tillbaka kolven?

Mew
6 november 2022 · 2 176 Inlägg

Handbromsen ska vara släppt. Nere. Annars spänner den ju emot.

antjoh9823
6 november 2022 · 26 Inlägg

Herregud, tack för det! Det var handbromsen som var uppe när jag fixade så jag satt som en idiot i onödan! Var nära på att beställa ett nytt ok och hålla på...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang