2464
Sök

Startproblem - Passat b6 2.0 fsi a-traktor

36 Inlägg
13 november 2022
Trådstartare
Tjohejsan,

Förlåt för lång förklaring wink

Har en passat b6 2.0 fsi, 27800mil, som a-traktor och har haft problem med den nu på senaste.

Bilen är reggad med en så kallad h-can.

Det började för 2-3 veckor sen. Jag hade lämnat ledslingan i bilen igång i 10 minuter på en parkering, sen när jag kom tillbaks så gick det inte att starta bilen. Bilen puttrade igång men gick på max 400 varv innan den sen dog på någon sekund. Bra beskrivning är läte av en liten fiskebåt. Min farsa kom sen och startkablade bilen och då gick den helt plötsligt igång.

Sen dröjde det någon vecka. Jag gjorde samma sak. Lämnade belysningen på i 10 minuter och sen när jag kom tillbaka så gick det inte att starta. Motorn gick igång, men återigen på 400 varv max innan den sen dog. Jag löste det själv då med att ta bort kablarna från polerna på batteriet och spruta kontaktsprej, då gick den sen igång.

Värt att notera är att ledslingan har kunnat vara igång i 1-2 timmar utan att bilen inte har varit igång. Över nätter med.

Sen dröjde det igen tills igårdagen. Jag skulle åka och jobba och då dra ett bromsat släp som inte alls vägde mycket. När jag började dra släpet så dog bilen och ville sen inte gå. Motorn startade återigen på 400varv men dog snart igen. Jag kopplade av batteriet, rengjorde och sen försökte igen men funkade inte. Jag lät bilen vara en stund och testade sen igen efter 20 min och då gick den igång.

Efter det körde jag till soptippen. när jag skulle köra ut från soptippen så hände samma skit igen. Men denna gången hjälpte det inte att rengöra. En person där startkablade mig och det funkade.

När jag sen kom tillbaka till gården så dog bilen igen. Jag lät den då stå i 1 timme och sen gick det helt plötsligt att starta den igen. Jag körde hemåt och när jag skulle stanna till för att tanka så gick bilen först igång. Jag hann komma 5 meter och sen dog den. Jag rengjorde återigen, försökte startkabla men det gick verkligen inte. Gnistade inte ens från startkablarna. Vi kunde komma fram till att en kabel till H-canen inte satt i riktigt, och vi trodde att detta var felet. Vi bogserade hem bilen och lät den ladda över natten.

Nu idag på morgonen så gick jag ut och testade igen. Bilen startade inte först. Sen så höll jag in kabeln som satt dåligt och då gick den igång. Jag körde ett varv runt kvarteret utan bekymmer, stängde av bilen och satte på och inga problem alls. Sen senare så åkte jag mot dit jag skulle jobba. Jag stannade till vid donken, en sträcka på 8km, och när jag skulle köra igen så dog bilen mitt på vägen. Kom återigen kanske 5-10 meter. Bilen gick då inte ens igång, den tuggade bara men inget hände. Jag försökte fixa med kabeln på h-canen men råkade då dra ut pluskabeln till den. när jag sen satt tillbaka kabeln så lös inte h-canen alls. Den ska lysa grönt, blinka osv. men inget hände. Det har gått att dra ut pluskabeln innan. Den tar ström från en säkring. Drar man ut den så funkar inte gasen, samt att bilen går max 30 på tomgång på högsta växel.

En kille kom fram och var kunnig om a-traktorer, och han trodde att det var h-canen som ska ha ställt till med problem och att den nu är bränd, och därför lyser den inte. Vi bogserade hem bilen igen och nu sitter jag här.

Jag har försökt söka upp felet. Det står att det kan vara batteri, batterikontakt, bränslefilter hallgivare mm. Men samtidigt så funkar längre inte h-canen. Den ger ifrån sig ett lågt ljust ljud men inte mer än så.

Är det någon som är kunnig inom a-traktorer och systemen eller har några funderingar kring motorn i övrigt? 

Problemen har kommit fram efter jag nollställde alla felkoder som var på bilen. Fanns felkoder på elektronik i motorn som tydde på att spärrsystemet inte gick ihop med bilens elektronik.

Jag tror inte att det ska ha haft något med h-canen att göra, men nu måste jag få den att funka samt att se till att den går igång i övrigt. Vet inte än om det är den eller motorn det är fel på.

Ny h-can kostar 4500kr. Ska kolla om det finns någon garanti mm. Samt ringa på måndag om lite råd om vad som strular.

Är tacksam för all hjälp, funderingar osv. som jag kan få! Är svårt att söka fel när det är en a-traktor.
Senast redigerat av Hugan (13 november 2022)

Forummoderator
18 008 Inlägg
13 november 2022
hur mycket varvar den när du kör i 30 km/h?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

36 Inlägg
13 november 2022
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
hur mycket varvar den när du kör i 30 km/h?

Varvar runt 1100 på 4:an i 30.

När man startar har den varvspärr på 8 sekunder (tror jag) vilket gör det ännu svårare att varva upp för att starta den.

6 062 Inlägg
13 november 2022
Det finns speciella mätinstrument som kan kolla vilket skick det är på batteriet, de är inte helt billiga men du kanske kan låna av någon. Alternativt försöka att få tag på ett annat batteri att prova med. För det låter som om batteriet inte är så bra längre.

36 Inlägg
13 november 2022
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Det finns speciella mätinstrument som kan kolla vilket skick det är på batteriet, de är inte helt billiga men du kanske kan låna av någon. Alternativt försöka att få tag på ett annat batteri att prova med. För det låter som om batteriet inte är så bra längre.

Laddade upp det och nu funkar det för tillfället iallafall. Misstänker att det är något med batteriet också. Men h-canen får jag inte att funka igen så antar att den har gjort sitt hmm

Sök