Min uppfattning är att om man förlitar sig på alla nya tekniska/elektroniska hjälpmedel för bilkörning så tappar man fokus på uppmärksamheten och säkerheten vid bilkörning.
Dessa s k "antikollisionsförebyggande" anordningar har vid praktiska prov inte fungerat alls eller mycket dåligt.
Minns Volvos demonstration inför världspressen som var ett totalt fiasko, emedan Volvon inte alls bromsade för hindret.
I ett annat test, som en svensk motortidning genomförde, visade det sig att det automatiska "backningingsstoppet", mot ett barn på 3-hjuling, endast fungerade på några av de testade bilarna.
Alla de här "säkerhetsanordningarna" ger en falsk säkerhet.
Är dina föräldrar vana vid manuell växellåda så låt dem för allt smör i Småland inte köpa en"2-pedalsbil" i allmänhet och inte en batteribil i synnerhet.
Statistik från försäkringsbolagen visar att antalet småskador vid precisionsmanövrer såsom fickparkering ökat kraftigt med batteribilar, eftersom kraften kommer fullt vid oönskat gaspedalsnedtryck, vilket kan bli fallet i en stressad situation på en okänd parkering.
Beroende på var och hur dina äldre föräldrar använder bilen får man ge dem råd.
Bor de t ex på landet och endast använder bilen för veckohandling och någon enstaka resa så anser jag att de bör kunna fortsätta att köra bil.
Dock med det tillägget/förutsättningen att bilkörningen ENDAST sker dagtid när det är ljust.
Med tilltagande ålder försämras synen i allmänhet och så k tunnelseende inträder.
Äldre bilförare har en erfarenhet och ett förutseende som till stor del kompenserar för deras något sämre reaktionsförmåga, till skillnad från ungdomars brist på erfarenhet och förutseende.
Åldern är bara en siffra och relativ.
Tror det finns fler ungdomar som är farligare.
T ex de som tog körkort som 18-åringar och som inte har egen bil utan hyr en gång om året för semesterresan - de borde ha en varningsskylt på bilen.
Min uppfattning - som verkar vara divergerande uppfattning mot ovanstående inlägg i tråden.