Man ska också komma ihåg att det finns flera olika typer av automatlåda.
Och olika typer av "koppling" mellan motor och transmission.
Kan vara hydrualisk momentomvandlare som föregående syftar på.
Kan vara en vanlig lamellkoppling, fast automatisk manövrering.
Och senare automater har ofta dubbla lamellkopplingar som är automatiskt manövrerade. En kopplingslamell för back och 2, 4 , 6 osv, och andra för 1, 3 , 5 osv
För att kunna växla snabbt och gå lila lätt som en vanlig manuell.
Kan kallas direktdriven automat också
Vilken typ av sammankoppling är bra för föraren att veta. Kanske inte för normal bilfärd så men för beteende vid krypkörning, släpbackning, eller annat som innebär kopplingsslirande.
Med en kopplingspedal är det mer uppenbart än om systemet gör det åt en.
Hydrualisk momentomvandlare kan "slira" helt utan att slitas (nästan). Ingen mekanisk kontakt.
Medan lamellkopplingar, oavsett enkel, dubbel, torr eller våt, slits under detta slirande.