Passande automatlådor Taunus 2,0 1977

EmilTM
21 februari 2023 · 4 Inlägg

Hej!
Råkade köpa en bil som växlade riktigt dåligt och nu står den helt still.
Finns det lådor från andra modeller som passar rakt av eller med små modifieringar? Kommer lämna bilen på verkstad. (Tips på någon verkstad som ”roas” av den här typen av jobb runt Linköping/Kinda?)

Cuefa Ain't no place like home...
21 februari 2023 · 4 630 Inlägg

Jag skulle kolla efter någon som kan renovera lådan istället, det borde vara en tämligen enkel variant, helt mekanisk utan lock-up å grejer.
Allt äldre ford haft automat i borde väl passa hyfsat men enklast är att hitta en från en runt samma årsmodell.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Utmarks-Loke
21 februari 2023 · 5 882 Inlägg

Börja med att kolla så det finns olja/vätska i lådan, det borde finnas en oljesticka på den. Låg oljenivå kan ge de beskrivna symptomen. Samtidigt skall ju inte oljan förbrukas så om den försvinner har man ett läckage.
Annars hade ju bilen den legendariska pintomotorn och även om det är uråldriga grejer nu så borde det gå att hitta någon begagnad automatlåda då Fordar av många modeller med den motorn var så vanliga i många år. Granada och Sierra med pintomotor borde ha samma automatlåda.

EmilTM
26 februari 2023 · 4 Inlägg

Tack för tips, har smått börjat kolla runt efter någon som kan ta en titt på den. Bilen har förövrigt bara rullat 6700 mil.

På tal om pintomotor. Har motorn i min bil något rör jag hört talas om ska bytas vid service?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang