Väldigt svaga bromsar på Hyundai Tucson 2.0 CRDI 2007....-Slut på ideer!!

johannajo
1 april 2023 · 11 Inlägg

Hej allihopa!!

Jag har problem med min Hyundai Tucson 2.0 CRDI 2007 (diesel) och jag tänkte att någon här kanske har någon ide..... smile

Den här bilen använder jag bara på vintern, så i april 2022 parkerade jag den i garaget i väntan på vintern.....Och den fungerade utmärkt då. I november 2022 bestämde jag mig för att ta ut den. Då insåg jag att det inte fanns några BROMSAR. Pedalen gick i golvet.....Så jag kollade överallt efter läckor. Inga läckor hittades och bromsvätskebehållaren var full, precis som jag alltid håller den, så jag kollade huvudcylindern och det kom bubblor när jag pumpade pedalen....Så jag bytte ut huvudcylindern. Med den nya på plats har jag luftat systemet. Flera gånger....och igen....och igen. Lite svårt att få ut vätska från höger bakre position. Det finns vätska men inte lika mycket som de andra. Jag har försökt att lufta med hjälp av kompis, suga från varje bromsok, med tryck i vätskebehållaren och givetvis även genom lufta ABS-enheten via diagnostisering. Jag provade även att lufta de 6 rören som är anslutna till ABS-modulen manuellt, genom att öppna ett i taget, när man hade tryck i vätsketanken.

Och resultaten? Pedalen känns väldigt hård och normal när det inte finns någon vakuum. När vakuum appliceras sjunker pedalen som vanligt. Det känns helt normalt.....men bromsen är väldigt svag....Svag som om det inte fanns något vakuum. Ibland tänds handbromslampan fast handbromsen är av OCH vätskebehållaren är full...Det verkar som bromslampan har en tredje funktion som jag inte känner till... Och ibland tänds ABS-lampan.... Sedan slocknar båda igen. Så jag drog av vakuumslangen för att se om det var skillnad och det var det. Den svaga bromsen blev ännu värre. vakuumet verkar tillräckligt starkt när jag sätter slangen på min hud.

Så...jag bytte ut bromsförstärkaren. Samma resultat.....Så jag bytte ut ABS-enheten.....Samma resultat....Bromsarna är fortfarande alldeles för svaga och dessa lampor tänds och släcks. Och det finns INGA FELKODER registrerade.

Nu har jag följande frågor....

1. Hur stark ska vakuumet vara i siffror?

2. Vilken är den "tredje funktionen" för bromslampan?

3. Varför tänds ABS-lampan?

4. Det finns en liten sensor på bromsförstärkaren, vad är den till för?

5. Det finns en liten sensor på huvudcylindern och jag pratar INTE om vätskenivåsensorerna. Vad är den till för?

6. Har inte hittat någon bromsfördelningsventil, finns det på denna bil?

6.. Kan det fortfarande finnas luft instängd någonstans?

7. Finns det något jag borde göra annorlunda, har jag missat något?

Om du kan ge några tips vore jag mycket tacksam!

zemet
1 april 2023 · 4 049 Inlägg

Vilket märkligt problem...

Kan det vara så att bromsslangarna börja bli dåliga och flexar som en balong?
Att det är därför pedalen känns hård utan bromsservo och att du sedan har så lite bromsförmåga?

Men det är ju inte svaret på varför ABS lampan tänds...

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
2 april 2023 · 7 285 Inlägg

johannajo skrev:
Nu har jag följande frågor....
2. Vilken är den "tredje funktionen" för bromslampan?
Om du kan ge några tips vore jag mycket tacksam!

Vissa bilar har en strömställare ner vid pedalställets bromspedal.
Denna strömställare "trycks i botten" om bromspedalen går för djupt ner.
Meningen med denna funktion är bl a a varna för om en bromskrets är ur funktion, vilket leder till att bromspedalen går djupare ner.
Strömställaren återställs genom att den "dras upp" igen.

Jesper328
2 april 2023 · 2 395 Inlägg

När du luftade ABS-enheten höll du då bromsvätskebehållaren trycksatt på specificerat tryck hela tiden?
Man kan ibland få upprepa en ”diagnosluftning” en eller två gånger innan det blir helt 100.

Ställ dig på pedalen med motorn avstängd.
Sjunker den så har du luft eller läckage.
Det kan ju även vara som Zemet säger att bromsslangarna flexar utåt, och du kan även ha ett hål som tar in luft.
Likaså slang som kollapsat inåt.

Senast redigerat av Jesper328 (2 april 2023)

Up the RA
Mossan1
2 april 2023 · 2 879 Inlägg

1. Hur stark ska vakuumet vara i siffror?
Vakuumet är varierande beroende på hur gasspjället står och om det ev är en elektrisk pump som hjälper om motorn inte är tillräckligt.
Hursom är är det inte felet om pedalen tar långt ner. Det är 100% hydrualiken på något sätt

2. Vilken är den "tredje funktionen" för bromslampan? Vet ej. Kan inte alla bilar så i detalj.

3. Varför tänds ABS-lampan?
Se 5.

4. Det finns en liten sensor på bromsförstärkaren, vad är den till för?
OFTA sitter det en sensor som känner av bromspedallläget. Dvs den känner VAR pedalen är i slaglängden. Den i kupen är ofta mer av typen "0/1", dvs uppe eller inte.

5. Det finns en liten sensor på huvudcylindern och jag pratar INTE om vätskenivåsensorerna. Vad är den till för?
Är du säker på att det inte är 2st?
Brukar vara tryckavkännare där, och då oftast en på var krets.  Uppstår tryckskillnad finns hydrualiskt fel, och detta är övervakningen av det. För stor skillnad, tex pga luft, så kan inte ABS jobba som tänkt.

6. Har inte hittat någon bromsfördelningsventil, finns det på denna bil?
ABS gör att det inte behövs. Den kan ju släppa trycket till endast 1hjul om just det halkar och övriga har fäste.
Rent bromskraftmässigt mellan fram och bak är det avvägt med storleken på bromskolvar, mm.

6.. Kan det fortfarande finnas luft instängd någonstans?
Visst, eftersom du bytt huvudcylinder och grejat kan du ha det NU, men det är ju INTE grundfelet. Luft kommer inte in utan annat fel.

7. Finns det något jag borde göra annorlunda, har jag missat något?
Njaee, jag vill bara poängtera igen att luft uppstår inte bara så där i felfritt system.

Personligen, tror jag vi har att göra med en trasig hydrualdel i ABS aggregatet. Det skulle kunna uppstå över en vintervila. Den består ju av flera ventiler där trycket både kan släppa och återkomma när ABS jobbar.
Jag tror en eller flera interna ventiler i aggregatet inte lirar.  Eller lirADE. Kanske "kommit igång" och nu är luft instängt bland alla ventiler.

Drssutom:
Om ABS lampan har lyst finns felkod lagrad. Såvida inte batteriet lossats sen dess. 
Felkoder i ABS kan dock INTE läsas med enkla scanners för hundralappar, utan kräver någon med märkesspecifik programvara i. Kostar avsevärt mer, men kan snabbt löna sig.

Fråga:
Har bilen körts över huvudtaget, eller bara stått stilla?

Senast redigerat av Mossan1 (2 april 2023)

johannajo
3 april 2023 · 11 Inlägg

zemet skrev:
Vilket märkligt problem...

Kan det vara så att bromsslangarna börja bli dåliga och flexar som en balong?
Att det är därför pedalen känns hård utan bromsservo och att du sedan har så lite bromsförmåga?

Men det är ju inte svaret på varför ABS lampan tänds...

Har inte kollat slangarna ännu, eftersom det är ologiskt för mig på en bil som stått still under drygt 4 månader, skulle 4 slangar samtidigt bli mjuka eller igensatta. Förutom att ladda batteriet, har INGET gjorts med bilen sedan april 2022, då den ställdes in i garaget. Men jag kollar såklart enkelt slangarna. wink

johannajo
3 april 2023 · 11 Inlägg

torsen skrev:

johannajo skrev:
Nu har jag följande frågor....
2. Vilken är den "tredje funktionen" för bromslampan?
Om du kan ge några tips vore jag mycket tacksam!

Vissa bilar har en strömställare ner vid pedalställets bromspedal.
Denna strömställare "trycks i botten" om bromspedalen går för djupt ner.
Meningen med denna funktion är bl a a varna för om en bromskrets är ur funktion, vilket leder till att bromspedalen går djupare ner.
Strömställaren återställs genom att den "dras upp" igen.

Jag har som sagt bytt bromsförstärkaren, så jag har varit och rotat i pedalstället.....Men där finns bara bromsljuskontakten.....Såvida den inte ligger under mattan....Ska kolla! wink

johannajo
3 april 2023 · 11 Inlägg

Jesper328 skrev:
När du luftade ABS-enheten höll du då bromsvätskebehållaren trycksatt på specificerat tryck hela tiden?
Man kan ibland få upprepa en ”diagnosluftning” en eller två gånger innan det blir helt 100.

Ställ dig på pedalen med motorn avstängd.
Sjunker den så har du luft eller läckage.
Det kan ju även vara som Zemet säger att bromsslangarna flexar utåt, och du kan även ha ett hål som tar in luft.
Likaså slang som kollapsat inåt.

Nope, hade inget tryck alls på behållaren då, eftersom det inte stod så i Hyundais manual.....Hade bara locket av, körde abs-en, samtidigt som jag sedan öppnade luftnipplar i ordningen enligt manualen, d v s först höger bak. Ska kanske testa att köra en gång med tryck då....

Pedalen sjunker inte en milimeter, utan vakuum. Helt stum, känns helt normal.

johannajo
3 april 2023 · 11 Inlägg

Mossan1 skrev:
1. Hur stark ska vakuumet vara i siffror?
Vakuumet är varierande beroende på hur gasspjället står och om det ev är en elektrisk pump som hjälper om motorn inte är tillräckligt.
Hursom är är det inte felet om pedalen tar långt ner. Det är 100% hydrualiken på något sätt

2. Vilken är den "tredje funktionen" för bromslampan? Vet ej. Kan inte alla bilar så i detalj.

3. Varför tänds ABS-lampan?
Se 5.

4. Det finns en liten sensor på bromsförstärkaren, vad är den till för?
OFTA sitter det en sensor som känner av bromspedallläget. Dvs den känner VAR pedalen är i slaglängden. Den i kupen är ofta mer av typen "0/1", dvs uppe eller inte.

5. Det finns en liten sensor på huvudcylindern och jag pratar INTE om vätskenivåsensorerna. Vad är den till för?
Är du säker på att det inte är 2st?
Brukar vara tryckavkännare där, och då oftast en på var krets.  Uppstår tryckskillnad finns hydrualiskt fel, och detta är övervakningen av det. För stor skillnad, tex pga luft, så kan inte ABS jobba som tänkt.

6. Har inte hittat någon bromsfördelningsventil, finns det på denna bil?
ABS gör att det inte behövs. Den kan ju släppa trycket till endast 1hjul om just det halkar och övriga har fäste.
Rent bromskraftmässigt mellan fram och bak är det avvägt med storleken på bromskolvar, mm.

6.. Kan det fortfarande finnas luft instängd någonstans?
Visst, eftersom du bytt huvudcylinder och grejat kan du ha det NU, men det är ju INTE grundfelet. Luft kommer inte in utan annat fel.

7. Finns det något jag borde göra annorlunda, har jag missat något?
Njaee, jag vill bara poängtera igen att luft uppstår inte bara så där i felfritt system.

Personligen, tror jag vi har att göra med en trasig hydrualdel i ABS aggregatet. Det skulle kunna uppstå över en vintervila. Den består ju av flera ventiler där trycket både kan släppa och återkomma när ABS jobbar.
Jag tror en eller flera interna ventiler i aggregatet inte lirar.  Eller lirADE. Kanske "kommit igång" och nu är luft instängt bland alla ventiler.

Drssutom:
Om ABS lampan har lyst finns felkod lagrad. Såvida inte batteriet lossats sen dess. 
Felkoder i ABS kan dock INTE läsas med enkla scanners för hundralappar, utan kräver någon med märkesspecifik programvara i. Kostar avsevärt mer, men kan snabbt löna sig.

Fråga:
Har bilen körts över huvudtaget, eller bara stått stilla?

Har nu jämfört vakuumet med en Volvo V50 diesel. Det var precis samma vakuum på båda bilarna, d v s absolut vakuum. Mera kan det ju inte bli i vår atmosvär....

3:e funktionen på lampan verkar vara något som Hyundai kallar "EBD". Vad det nu är för något. Står bara flummigt beskrivet , typ "om något är fel i bromssystemet, tänds lampan...." -Jo tack, det visste vi redan....Haha! Någon som vet mera om EBD?

Det finns bara EN sensor på huvudcylindern. Således kan den bara mäta ett tryck där. Vore ju också märkligt om bromsen skulle bli dålig, om denna givare gick sönder....

ABS-en har jag som sagt bytt ut, fast felet är kvar. Stum och normal pedal utan vakuum, med vakuum känns den också normal, men bromsen är alldeles för svag under färd.

Nope, inga felkoder jag hittat. Jag har sökt med Autocoms senaste version, samt Icars Maxicom. Ingen av dem hittar något fel på bilen. Kanske kan Hyundais egen utrustning hitta något, ska testa det också.

Bilen har provkörts mellan varven, för att testa bromsen.

johannajo
3 april 2023 · 11 Inlägg

Mossan1 skrev:
[i]
Har inte hittat någon bromsfördelningsventil, finns det på denna bil?
ABS gör att det inte behövs. Den kan ju släppa trycket till endast 1hjul om just det halkar och övriga har fäste.
Rent bromskraftmässigt mellan fram och bak är det avvägt med storleken på bromskolvar, mm.

Är du säker på att det inte finns någon bromsfördelningsventil? Jag menar, om t ex säkringen skulle gå sönder till ABS-en, vad händer då om ett bromsrör brister....

Har för mig att det brukar sitta någon typ av lägesbrytare i en bromsfördelningsventil, som isåfall skulle kunna tända "parkeringsbromslampan...."
Jag har letat efter en sådan ventil, men inte hittat någon. Vet som sagt inte heller om den ska finnas....

Så långt, TACK FÖR ALLA SVAR!!! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang