4581
Sök

Volvo 245 GLT -91 Knakande bakaxel/baknav

4 Inlägg
7 maj 2023
Trådstartare
Hej!

Jag har ett märkligt problem med min 245. Det kommer ett knakande ljud från bakaxeln, låter som om någon poppar popcorn i lastutrymmet, så fort bilen rullar. Helt oberoende av om det ligger växel i eller inte. Det spelar heller ingen roll om man frirullar eller accelerar/bromsar. Ljudet kommer helt klart från hjulen och inte från diff/kardan/växellåda. Ljudet hörs helt klart mer infifrån kupén än utifrån. Ljudet försvinner heller inte om man lägger i handbromsen. Ljudet försvinner helt i hastigheter över 80 km/h.

Bilhandlaren jag köpte den av lovade att ta in bilen och fixa den. Dom trodde först att det var avgassystemet som låg och slog som skapade ljudet men det var det inte. Sen misstänkte dom att det var hjullagren som var dåliga och bytte på båda sidor utan resultat.

Jag hissade upp bilen på en lyft och la i växel och då lät det ingenting då, så ljudet verkar bara komma när bakaxeln belastas av bilens vikt.

Är det någon som kan tänkas veta vad detta är? Min enda teori är att någon monterat på fel bromsbackar till handbromsen, eller monterat dom på fel sätt, känns det igen hos någon?

Här är en liten länk till en film där man hör knaket tydligt:

https://youtube.com/shorts/AJ93fnWBxhU?feature=share

4 Inlägg
7 maj 2023
Trådstartare
jaka54 skrev:
Axellagren kanske?!

Intressant, sitter dessa inne vid diffen eller?

6 244 Inlägg
7 maj 2023
Du har ju ett lager på varje sida inne i diffklumpen och ett lager  på varje sida ute vid hjulen.

4 Inlägg
7 maj 2023
Trådstartare
jaka54 skrev:
Du har ju ett lager på varje sida inne i diffklumpen och ett lager  på varje sida ute vid hjulen.

Går lagren inne vid diffklumpen att byta på något enkelt sätt?

Mew skrev:
Kollat över kardanen? Hur mår stödlager och gummit till den? Knutkorsen?

Ja, jag tycker allt såg fint ut där. Hissade upp bilen och lade i växel och kunde inte höra något. Inget glapp i knutkorsen. Bussingen till stödlagret såg fin ut. Men längst bak mot diffen går det att glappar det ca 10 grader fram och tillbaka mör man vrider axeln. Men som jag förstår det är det normalt.
Senast redigerat av handig (7 maj 2023)

7 492 Inlägg
8 maj 2023
handig skrev:
jaka54 skrev:

Går lagren inne vid diffklumpen att byta på något enkelt sätt?

Mew skrev:
Kollat över kardanen? Hur mår stödlager och gummit till den? Knutkorsen?

Ja, jag tycker allt såg fint ut där. Hissade upp bilen och lade i växel och kunde inte höra något. Inget glapp i knutkorsen. Bussingen till stödlagret såg fin ut. Men längst bak mot diffen går det att glappar det ca 10 grader fram och tillbaka mör man vrider axeln. Men som jag förstår det är det normalt.

Menar du att kardanaxelns förlängning(pinjongen) in i bakaxelväxeln(mot kronhjulet) går att vrida 10 grader utan att hjulen rör sig?
Inte normalt enlig min åsikt.

Sök