2374
Sök

Köpråd dragbil

38 Inlägg
4 maj 2023
Trådstartare
#1
Egentligen skulle jag vilja ha en elbil men prislappen är fortfarande lite väl hög för den typen av bil jag behöver, funderar därför på lite alternativ under tiden. Söker en pålitlig dragbil som drar minst 1800 kg men ändå är tillräckligt bränslesnål för att funka som pendlarbil. Budget max 200k (begagnatpris) och gärna skatt under 4k/år. Den ska vara driftsäker, vill inte ha klippkort på verkstaden, förbrukning max 0,6 blandad körning (utan släp).

* Voff voff *
10 634 Inlägg
4 maj 2023
#2
Renault Talisman kvalar väl in på samtliga punkter där, skulle jag säga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 134 Inlägg
4 maj 2023
#3
Ford Mondeo?


38 Inlägg
4 maj 2023
Trådstartare
#4
Steff240 skrev:
Ford Mondeo?

Är inte Fords personbilar höjden av skit?

1 134 Inlägg
4 maj 2023
#5
SNR27DB skrev:
Steff240 skrev:
Ford Mondeo?

Är inte Fords personbilar höjden av skit?

Jag har en Mondeo mk4, årsmodell 2011. Har aldrig haft en bil som rullat så problemfritt trots att den gått över 30k mil nu.


38 Inlägg
4 maj 2023
Trådstartare
#6
Brådhis skrev:
Renault Talisman kvalar väl in på samtliga punkter där, skulle jag säga.

Hur är det med kvalitén på Renault?

38 Inlägg
4 maj 2023
Trådstartare
#7
Någon som är bekant med Audi A6 Allroad? Är dom hållbara i längden? Dom flesta inom min prisklass har gått 20k + mil, ska man dra öronen åt sig eller är dom knappt inkörda vid det miltalet?

1 134 Inlägg
4 maj 2023
#8
SNR27DB skrev:
Någon som är bekant med Audi A6 Allroad? Är dom hållbara i längden? Dom flesta inom min prisklass har gått 20k + mil, ska man dra öronen åt sig eller är dom knappt inkörda vid det miltalet?

Hehe, du är tveksam till kvaliteten på Ford men överväger VAG-produkter istället. Komiskt. wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
4 maj 2023
#9
Steff240 skrev:
SNR27DB skrev:
Någon som är bekant med Audi A6 Allroad? Är dom hållbara i längden? Dom flesta inom min prisklass har gått 20k + mil, ska man dra öronen åt sig eller är dom knappt inkörda vid det miltalet?

Hehe, du är tveksam till kvaliteten på Ford men överväger VAG-produkter istället. Komiskt. wink

skillnaden är att en vag produkt känns välskruvad..  exakt raka motsatsen till samtliga fordar jag kört... 

sen hurvida det är kvalite eller ej är en annan sak.  men hellre en bil som går sönder ibland men känns bra att köra än tvärsom..  för är bilen tråkig att köra kan man likagärna lägga ner allt direkt..

Kör fort så hinner inget hända...

38 Inlägg
4 maj 2023
Trådstartare
#10
Growe skrev:
Steff240 skrev:
SNR27DB skrev:
Någon som är bekant med Audi A6 Allroad? Är dom hållbara i längden? Dom flesta inom min prisklass har gått 20k + mil, ska man dra öronen åt sig eller är dom knappt inkörda vid det miltalet?

Hehe, du är tveksam till kvaliteten på Ford men överväger VAG-produkter istället. Komiskt. wink

skillnaden är att en vag produkt känns välskruvad..  exakt raka motsatsen till samtliga fordar jag kört... 

sen hurvida det är kvalite eller ej är en annan sak.  men hellre en bil som går sönder ibland men känns bra att köra än tvärsom..  för är bilen tråkig att köra kan man likagärna lägga ner allt direkt..

Eftersom jag kör 12 mil om dagen är det ganska viktigt att bilen är skön att köra. Spenderar man ca 9 timmar bakom ratten i veckan vill man gärna att det ska vara bekväma timmar.

1 134 Inlägg
4 maj 2023
#11
Den åsikten kan jag respektera.
Den upplevda kvalitetskänslan är nog högre i Audi än Ford, men sååå hemska tycker jag ändå inte att Fordarna är. Jag tycker dom har blivit betydligt bättre än var dom var för 20-25 år sen, åtminstone i dom större modellerna smile


7 454 Inlägg
4 maj 2023
#12
Steff240 skrev:
SNR27DB skrev:
Någon som är bekant med Audi A6 Allroad? Är dom hållbara i längden? Dom flesta inom min prisklass har gått 20k + mil, ska man dra öronen åt sig eller är dom knappt inkörda vid det miltalet?

Hehe, du är tveksam till kvaliteten på Ford men överväger VAG-produkter istället. Komiskt. wink

Visserligen köpta nya, men körda rätt långt.
3 VAG - vilket skit och vilka besvärliga "kundmotare" när det gäller reklamationer.(Vento + Golf + Jetta) ALLTID strul och missförstånd med VAG!
3 Ford Focus - gick problemfritt - mycket tillmötesgående och generösa vad gäller garantianspråk(en av Focusarna rostade kraftigt).
Lite olika körsträckor, men max 16.000 mil och inte över 5 år.

Köper du en VAG ska du ha nära till verkstaden, bussen, tunnelbanan och pendeltåget och över huvud taget inte vara beroende av bil.
Eller i alla fall inte beroende av fungerande bil.

7 454 Inlägg
4 maj 2023
#13
Steff240 skrev:
Den åsikten kan jag respektera.
Den upplevda kvalitetskänslan är nog högre i Audi än Ford, men sååå hemska tycker jag ändå inte att Fordarna är. Jag tycker dom har blivit betydligt bättre än var dom var för 20-25 år sen, åtminstone i dom större modellerna smile

Det är stor skillnad på UPPLEVD och VERKLIG kvalitet.
Ytterligheterna anser jag vara VAG och Honda.

38 Inlägg
11 maj 2023
Trådstartare
#14
Fortsätt gärna fylla på med tips, har inte kommit till köp ännu så tittar fortfarande.

Följdfråga: När det kommer till äldre bilar (15+ år) hur ska man tänka där? Givetvis är det ju mycket beroende på hur bilen är körd under sitt liv men kan man generellt räkna med att bilen fortfarande har bra ork vid tyngre drag förutsatt att den är ordentligt underhållen och inte sönderkörd i motorn?

1 134 Inlägg
11 maj 2023
#15
Sålänge motorn inte är helt klappslut är det förmodligen inga problem. 1800 kg är inte speciellt tungt att dra egentligen, det som gör att det går tungt är snarare luftmotståndet om det tex är en stor husvagn du drar.
Som exempel drar jag ofta biltrailer med min Mondeo, och det rullar på bra även om man lastat lite över släpets totalvikt på 2000 kg.
Husvagnen jag hade förut med totalvikt på ynka 1350 kg var mycket segare att dra i jämförelse.
Tidigare brukade jag dra med 740in och det gick bra det med, trots att det bara finns 115 ledsna pållar under huven.

Jag hade nog oroat mig mer för växellådan om du väljer en bil med automatlåda.
Och naturligtvis ska du välja en bil som är välskött med ordentlig servicehistorik, och inte nåt tattarmeckat mög som bytt ägare 5 gånger sen jul wink
Senast redigerat av Steff240 (11 maj 2023)


4 162 Inlägg
11 maj 2023
#16
Måste du ha en kombinerad drag och pendlingsbil?

Jag har precis som du 12 mil T&R till jobbet.

Jag pendlar för tillfället med en C3 1.6D. Tanken är att byta denna till en beg Tesla model S.

Sen drar jag en del tunga släp, 3.5 ton.
För det har jag en dedikerad dragbil (Nissan Navara) som även sålart går att ha till annat.
Köra diverse bråte, lasta motorcyklar mm.

Snål dragbil innebär för mig många kompromisser. Det kan vara värt att köpa något större och billigare och bättre att dra med och något mindre att pendla med.
Senast redigerat av zemet (11 maj 2023)


38 Inlägg
12 maj 2023
Trådstartare
#17
Är det någon vits att medvetet köpa en bil utan dragkrok och sen få en krok eftermonterad för att vara säker på att bilen inte är "sönderkörd" med tunga släp?

7 454 Inlägg
12 maj 2023
#18
SNR27DB skrev:
Egentligen skulle jag vilja ha en elbil men prislappen är fortfarande lite väl hög för den typen av bil jag behöver, funderar därför på lite alternativ under tiden. Söker en pålitlig dragbil som drar minst 1800 kg men ändå är tillräckligt bränslesnål för att funka som pendlarbil. Budget max 200k (begagnatpris) och gärna skatt under 4k/år. Den ska vara driftsäker, vill inte ha klippkort på verkstaden, förbrukning max 0,6 blandad körning (utan släp).

Intressant krav-/önskelista du har.
Vissa av dom tror jag inte går att kombinera - bl a 0,6 li/mil och 1.800 kg dragvikt.
Det senare förutsätter vanligen att du har mer än *B* i körkortet.

Om man skulle prioritera komfort och dragvillighet - utan att storkna av lasten - så vill jag framhålla en av de 15 4x4-bilar jag ägt som den trevligaste - är Mazda Tribute 3.0 V6 automat(jaguarsexan).
Den användes bl a som dragbil för mitt biltransportsläp i mellan 5 och 6 år utan annan åtgärd, förutom regelbunden tillsyn, än byte byta parkeringsbromsvajern från spaken och bakåt.
Men några 0,6 lit/mil nöjde den sig inte med.

1 134 Inlägg
12 maj 2023
#19
torsen skrev:
Vissa av dom tror jag inte går att kombinera - bl a 0,6 li/mil och 1.800 kg dragvikt.

Min Ford Mondeo ligger på 0,5-55 liter milen blandad körning och har dragvikt på 2000 kg, så visst går det smile


38 Inlägg
12 maj 2023
Trådstartare
#20
torsen skrev:
SNR27DB skrev:
Egentligen skulle jag vilja ha en elbil men prislappen är fortfarande lite väl hög för den typen av bil jag behöver, funderar därför på lite alternativ under tiden. Söker en pålitlig dragbil som drar minst 1800 kg men ändå är tillräckligt bränslesnål för att funka som pendlarbil. Budget max 200k (begagnatpris) och gärna skatt under 4k/år. Den ska vara driftsäker, vill inte ha klippkort på verkstaden, förbrukning max 0,6 blandad körning (utan släp).

Intressant krav-/önskelista du har.
Vissa av dom tror jag inte går att kombinera - bl a 0,6 li/mil och 1.800 kg dragvikt.
Det senare förutsätter vanligen att du har mer än *B* i körkortet.

Om man skulle prioritera komfort och dragvillighet - utan att storkna av lasten - så vill jag framhålla en av de 15 4x4-bilar jag ägt som den trevligaste - är Mazda Tribute 3.0 V6 automat(jaguarsexan).
Den användes bl a som dragbil för mitt biltransportsläp i mellan 5 och 6 år utan annan åtgärd, förutom regelbunden tillsyn, än byte byta parkeringsbromsvajern från spaken och bakåt.
Men några 0,6 lit/mil nöjde den sig inte med.

Jag har BE så det är inte ett problem.


Sök