3269
Sök

Temp sköt upp till max

1 Inlägg
28 juni 2023
Trådstartare
Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner.

Jag stannar sedan i driven på McDonalds och beställer, det är lite kö så jag står stilla en stund utan växel i. Helt plötsligt (På mindre än en halv sekund) skjuter temperaturen upp till max och får meddelandet ”Stanna omedelbart, motor överhettad”. Då jag står i driven bestämmer jag mig för att köra fram 10 meter för att kunna parkera och stanna utan att blockera hela driven.

Jag hinner inte ens 10 meter innan temperaturen lika snabbt går ner till rätt temperatur och meddelandet försvinner.

Jag bestämmer mig för att köra hem (ca 20 minuter), allt gick bra på hemvägen, inga temperatur skillnader och motorn var tyst och jämn som vanligt.

Vad beror detta på? Något farligt?

Bil: Ford Ka 2 | 2012

3 328 Inlägg
28 juni 2023
Det är helt omöjligt för kylvätskan att ändra temperatur så drastiskt på så kort tid.  Dom energinivåerna finns inte. Speciellt inte för kylning.

Även om det skulle blivit en luftficka precis vid givaren just då tycker jag det är osannolikt.

Så mätfel är det troligen.
Varför är däremot svårare att svara på.

Kablaget ger oftate brott och då är det troligare åt andra hållet. Dvs ner, inte upp.  Kortslutning.... ja..... ev om det är råttuggat kablage, tex.

Givaren sitter i regel där slang går ut till kylaren. Oftast övre.
Senast redigerat av Mossan1 (28 juni 2023)

21 Inlägg
28 juni 2023
Mätaren är inte så exakt som man kan önska. Normaltemp kan va allt mellan 40-95. Och för att gå upp i max krävs kanske bara ett par grader till.
Mätaren är igentligen bara 3 steg, kall, lagom och varm. Den är inte steglös.

3 328 Inlägg
28 juni 2023
davveno1 skrev:
Mätaren är inte så exakt som man kan önska. Normaltemp kan va allt mellan 40-95.

Rätt. Ingen precition.
Men inte 40-95'
Skulle säga "Normal" är mellan 75-105'.
Därefter "förhöjd".

Men oavsett, så är det flera grader (5-6)  på ca 10sek bpde upp och ned enl TS.
Nä, det tror jag inte på.
Inte i verkligheten i alla fall.

Fast å andra sidan:
Jag vet att nån av USA tillverkarna (tror Chrysler) faktiskt visar "generisk temp", dvs vad den BORDE vara.
Även i Livedata, vilket är helt.....
Inte vad tempen faktiskt ÄR.
Kan Europeiska Ford ha tagit efter det?
Omöjligt =Nej.

Det är ju annars helt nornalt att se viss förhöjning tex, när man parkerar husvagn med redan varm motor.
Givetvis utan varning, eftersom det inte är konstigt eller skadlig temp.

21 Inlägg
28 juni 2023
Jag har själv en ford 2014 och kollade motortempen med obd2, 90° grader på mätaren var 45 i obd2 och den går direkt från 'kall' till 90° i en svepande rörelse.
Jag bytte termostat och tempgivaren utan skillnad. Det är så dom är..

Sök