mx_3_ skrev:
Halloj alla!
Som ett antal andra verkar jag fått problem med min AC (eller först nu märkt av) att den inte längre fungerar.
Econ knappen lyser ständigt så det verkar inte som att ac-kompressorn går igång.
Läst runt en hel del här på forumet och på andra ställen och verkar som att det vanligaste felet är just att
gasen är slut, lämnade därför in bilen på en lokal ac-verkstad där man konstaterade att: "det var lustigt", gas
fanns i systemet så det var inte felet, var det man kom fram till.
Så läst runt i massvis med trådare för att felsöka problemet lite men har ändå inte riktigt lyckats konstatera
felet ännu. Följande har jag gjort:
- Testa att starta ac kompressorn genom att koppla direkt ström till den. Man har då ett tydligt "klickljud" vilket
borde betyda att den går igång.
- Lokaliserat den främre tryckgivaren på AC och bryggat denna (samtidigt som jag kopplade på direkt ström på
ac kompressorn), startade bilen och test körde. Det jag noterade var att kall luft kom, däremot lyste fortsatt ECON lampan (vilket den inte borde göra?)
Kan det stämma att det är den främre tryckgivaren som är dålig och att Econ lampan lyser pga att man "tvångstartade" ac kompressorn?
Om inte, hur felsöker jag vidare? Och även, vart hittar jag den andra tryckgivaren? Letat på bra i motorutrymmet men inte lyckats hitta någon.
All hjälp man kan få är jag väldigt tacksam för!