Byta bromsskiva

kottret
24 juli 2023 · 17 Inlägg

Hej! Nu har min bror betalat mekaniker för att byta bakre bromsbelägg, och sedan bromsskivor men hans bakre bromsar låter fortfarande vid inbromsning. För att minska kostnaderna valde jag att börja köpa egen utrustning för att utföra lättare service på våra bilar. Så nu har jag tittat på ett par youtube-videos och tänkte dra ut däcken själv och se om jag möjligtvis kan få bort ljudet. Jag är helt ny till bilar så nu till frågan, jag har köpt hjulmutterdragare med 17mm, 19mm, 21mm och domkraft 2.5 ton, är det någon annan utrustning/verktyg jag behöver för att genomföra bytet av bromsbelägg/bromsskivor? 

Med vänlig hälsning

Mossan1
24 juli 2023 · 2 895 Inlägg

Ja, du behöver diverse handverktyg för att lossa bromsoket och ta loss klossarna. Ev flera för skivan.

Utan att veta bilen bil det handlar om är det omöjligt att ge bättre svar.

Några modeller kräver lite mer speciella verktyg, både för ok och för handbromsen, och är bilen utrustad med elektroniskt aktiverad handbroms är det än mer speciellt tillvägagångssätt.

Så vi MÅSTE veta bilmodell och årsmodell.

kottret
24 juli 2023 · 17 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ja, du behöver diverse handverktyg för att lossa bromsoket och ta loss klossarna. Ev flera för skivan.

Utan att veta bilen bil det handlar om är det omöjligt att ge bättre svar.

Några modeller kräver lite mer speciella verktyg, både för ok och för handbromsen, och är bilen utrustad med elektroniskt aktiverad handbroms är det än mer speciellt tillvägagångssätt.

Så vi MÅSTE veta bilmodell och årsmodell.

Ja absolut. Volkswagen Passat 2011 Combi, elektrisk handbroms. Tänkte åka ner till biltema efter jobbet och köpa de verktyg jag behöver isåfall

torsen
24 juli 2023 · 7 287 Inlägg

kottret skrev:
Hej! Nu har min bror betalat mekaniker för att byta bakre bromsbelägg, och sedan bromsskivor men hans bakre bromsar låter fortfarande vid inbromsning. För att minska kostnaderna valde jag att börja köpa egen utrustning för att utföra lättare service på våra bilar. Så nu har jag tittat på ett par youtube-videos och tänkte dra ut däcken själv och se om jag möjligtvis kan få bort ljudet. Jag är helt ny till bilar så nu till frågan, jag har köpt hjulmutterdragare med 17mm, 19mm, 21mm och domkraft 2.5 ton, är det någon annan utrustning/verktyg jag behöver för att genomföra bytet av bromsbelägg/bromsskivor? 

Med vänlig hälsning

Ja, pallbockar är A & O när man jobbar under bil/upphöjd bil utan hjul.
När du köper garagedomkraft, gå inte bara på den rekommenderade maxvikten, utan även på lägsta höjd samt att det är brett mellan hjulen så att domkraften inte tippar så lätt.
Jobbar du utomhus på grus eller gräs så ska du ha en hård kraftig skiva under domkrafthjulen, så den kan rulla, annars kan det bli otrevligt när du sänker domkraften.

Vill du veta mer om garagedomkrafter, innan du köper, så rekommenderar jag att du läser Vi Bilägare utgåva 10 2023 - senaste utgåvan av tidningen i dag.
Tidningen har testat 9 olika garagedomkrafter och betygsätter dem.
Kan vara bra att läsa innan köp!

spillolja
24 juli 2023 · 4 044 Inlägg

En slagskruvmejsel när man lossar på skruven som håller bromskivan är oumbärlig
smörj in gängorna och nav med aluminiumpasta
biltema 36-910, 71-506

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
kottret
24 juli 2023 · 17 Inlägg

torsen skrev:
Ja, pallbockar är A & O när man jobbar under bil/upphöjd bil utan hjul.
När du köper garagedomkraft, gå inte bara på den rekommenderade maxvikten, utan även på lägsta höjd samt att det är brett mellan hjulen så att domkraften inte tippar så lätt.
Jobbar du utomhus på grus eller gräs så ska du ha en hård kraftig skiva under domkrafthjulen, så den kan rulla, annars kan det bli otrevligt när du sänker domkraften.

Vill du veta mer om garagedomkrafter, innan du köper, så rekommenderar jag att du läser Vi Bilägare utgåva 10 2023 - senaste utgåvan av tidningen i dag.
Tidningen har testat 9 olika garagedomkrafter och betygsätter dem.
Kan vara bra att läsa innan köp!

Okej blir att ta med mig 2 pallbockar hem då, ska tänka på det med skivan också. Har tyvärr köpt redan domkraft 15-872 från biltema, den ska hålla 2.5 ton och min bil väger 2.1~ ca, lade också till en jackpad för att bredda ytan den greppar bilen med. Hoppas det går bra med den. Kommer inte åt artikeln pga prenumeration.

kottret
24 juli 2023 · 17 Inlägg

spillolja skrev:
En slagskruvmejsel när man lossar på skruven som håller bromskivan är oumbärlig
smörj in gängorna och nav med aluminiumpasta
biltema 36-910, 71-506

Ang. smörjmedel såg jag att det fanns lite olika och är själv helt nybörjare till smörjmedel. Funderade själv på att köpa antingen bromsoksfett eller keramisk pasta, vad är det för skillnad på dessa samt den du nämnde?

kottret
24 juli 2023 · 17 Inlägg

är momentnyckel ett måste? såg att det kostar 499 + adapter 899 så totalt 1400kr?

Utmarks-Loke
24 juli 2023 · 5 884 Inlägg

kottret skrev:
är momentnyckel ett måste? såg att det kostar 499 + adapter 899 så totalt 1400kr?

Till bromsar brukar det inte behövas momentdragning, om man har någorlunda känsla för skruvande. Sedan finns det förstås en del människor som tycker det är helt avgörande både för bromsar och hjulskruv men traditionellt har man inte använt det.

spillolja
24 juli 2023 · 4 044 Inlägg

kottret skrev:
bromsoksfett eller keramisk pasta

dessa borde har snarlika egenskaper
aluminiumpasta kan man använda till det mesta även hjulbultar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
kottret
24 juli 2023 · 17 Inlägg

spillolja skrev:

kottret skrev:
bromsoksfett eller keramisk pasta

dessa borde har snarlika egenskaper
aluminiumpasta kan man använda till det mesta även hjulbultar

Tack för info!

kottret
24 juli 2023 · 17 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

kottret skrev:
är momentnyckel ett måste? såg att det kostar 499 + adapter 899 så totalt 1400kr?

Till bromsar brukar det inte behövas momentdragning, om man har någorlunda känsla för skruvande. Sedan finns det förstås en del människor som tycker det är helt avgörande både för bromsar och hjulskruv men traditionellt har man inte använt det.

Okej det är bra att veta! tänkte mer på att däcket måste av också och tillbaks på igen? Om det är bra att ha, finns det kanske någon billigare momentnyckel än det som finns på biltema? lär ta många däckbyten tills jag tjänar tillbaka dem pengarna tänker jag

kottret
24 juli 2023 · 17 Inlägg

Är det något speciellt jag behöver tänka på iom att jag har en elektrisk handbroms eller fungerar det på samma sätt som en vanlig handbroms?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang