Problem med automatlåda?

Bilproblemet
27 juli 2023 · 290 Inlägg

Fick fram att lådan heter af 40 6/1 och fick även upp liknande fel på engelska sidor när jag sökte på den lådan

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juli 2023 · 17 559 Inlägg

Verkar vara en traditionell med planetväxel. Däremot har den dubbelmassesvänghjul!!! Luktar ju som det är slut.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bilproblemet
27 juli 2023 · 290 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Verkar vara en traditionell med planetväxel. Däremot har den dubbelmassesvänghjul!!! Luktar ju som det är slut.

Låter ju inte bra om det skulle vara det

torsen
28 juli 2023 · 7 285 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Verkar vara en traditionell med planetväxel. Däremot har den dubbelmassesvänghjul!!! Luktar ju som det är slut.

Det går väl inte att kombinera en "traditionell" automatväxellåda =  planetväxlar, servon och bandbromsar - med dubbelmassesvänghjul utan momentförstärkare(turbin kallad)?

Att det KAN "slå" i en manuell växellåda med dubbelmassesvänghjul kan jag intyga.
Då "slår" det inte bara vid start utan även vid växlingar.
Hade problemet på en Land Rover Defender Puma 2009.
Men det var en manuell växellåda.

Kan det inte vara så att Opeln är begåvad med en dubbelkopplingslåda?
Efter att ha tagit del av diverse VAG-ägares problem med dubbelkopplingslådorna - både "torra" och "våta" - så...........

Eller är jag helt ute och cyklar?

Presidento Of World
28 juli 2023 · 3 332 Inlägg

Sitter väl likadan låda i volvo diesel från samtiden? Dom har en tendens att smälla när man lägger i drive. Då brukar det kunna lösas med nya motorkuddar. På min smäller det inget varesig i drive eller R.

Är dock bytt olja minst 2 gånger på den på 18k mil (ska egentligen inte bytas enligt GM)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Bilproblemet
28 juli 2023 · 290 Inlägg

Konstaterad idag när jag skulle kolla bilen igen att det inte smällde direkt när bilen var kall, utan det började smälla efter jag lagt i driven typ 10 gången. Vet inte om man blir klokare av det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang