2662
Sök

Problem med automatlåda?

320 Inlägg
26 juli 2023
Trådstartare
#1
Har en Opel Insignia diesel 2012.
Problemet är det slår till när jag lägger i Drive, någon som har haft nå likande problem?

Forummoderator
26 362 Inlägg
26 juli 2023
#2
När gjordes en så kallad sköljning av lådan senast?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

320 Inlägg
26 juli 2023
Trådstartare
#3
Bytte oljan idag, men spolade inte den.
Senast redigerat av Bilproblemet (26 juli 2023)

Forummoderator
26 362 Inlägg
26 juli 2023
#4
Bilproblemet skrev:
Bytte oljan idag, men spolade inte den.

Blev där någon skillnad?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

320 Inlägg
26 juli 2023
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Bilproblemet skrev:
Bytte oljan idag, men spolade inte den.

Blev där någon skillnad?

Nej, den smäller till när man lägger i drive

4 476 Inlägg
26 juli 2023
#6
Och nivån rätt?

320 Inlägg
27 juli 2023
Trådstartare
#7
zzr94092 skrev:
Och nivån rätt?

Jo, men när jag öppnade nivåpluggen innan jag bytte oljan så kom det ut ca 1,5 liter olja och då var ju olja kall.

320 Inlägg
27 juli 2023
Trådstartare
#8
Själv har jag börjar funderat om det är något motorfäste som är dåligt?

Bilen funkar ju för övrigt bra att köra

3 252 Inlägg
27 juli 2023
#9
Bilproblemet skrev:
Själv har jag börjar funderat om det är något motorfäste som är dåligt?

Bilen funkar ju för övrigt bra att köra

Motor/växellådsfäste hade varit min första misstänkta.

7 454 Inlägg
27 juli 2023
#10
Vintertid, när det var kallt ute, smällde det rätt ordentlig  när jag lade i "D" eller "R" på alla mina 3 Jeepar.
Sen beror det ju på hur känslig man är?
Din första bil med automatlåda?
Syntetisk ATF-olja är tunnare när den är kall, men blir ändå inte lika tunn som en vanlig ATF-olja när den blir varm.
Kanske värt att prova?

320 Inlägg
27 juli 2023
Trådstartare
#11
torsen skrev:
Vintertid, när det var kallt ute, smällde det rätt ordentlig  när jag lade i "D" eller "R" på alla mina 3 Jeepar.
Sen beror det ju på hur känslig man är?
Din första bil med automatlåda?
Syntetisk ATF-olja är tunnare när den är kall, men blir ändå inte lika tunn som en vanlig ATF-olja när den blir varm.
Kanske värt att prova?

Smäller rätt rejält, så något är fel.
Hade tänkt spola lådan igår, men hade inte rätt adapter för att göra det. Så då bytte jag bara olja som vanligt.

4 147 Inlägg
27 juli 2023
#12
Var motorn i gång när nivån kontrollerades ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

320 Inlägg
27 juli 2023
Trådstartare
#13
spillolja skrev:
Var motorn i gång när nivån kontrollerades ?

Jo då, allt enligt konstens alla regler. Men blev inte bättre av oljebyte

7 454 Inlägg
27 juli 2023
#14
spillolja skrev:
Var motorn i gång när nivån kontrollerades ?

Det ska den vara, och man ska - med foten hårt på bromspedalen - "köra igenom alla växlar" för att stanna på "P" eller "N" - egalt vilken.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
27 juli 2023
#15
torsen skrev:
spillolja skrev:
Var motorn i gång när nivån kontrollerades ?

Det ska den vara, och man ska - med foten hårt på bromspedalen - "köra igenom alla växlar" för att stanna på "P" eller "N" - egalt vilken.

Jag brukar alltid köra lådan varm. Sedan så drar jag växelspaken i följande ordning: P-R-N-D-3-2-1-2-3-D-N-R-P. Sedan så kollar jag nivån och då ska den ligga mellan min och max lite närmare max.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

320 Inlägg
27 juli 2023
Trådstartare
#16
Men oavsett hur man ska göra för att kollar nivån så borde det väl inte smälla när man lägger i drive.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
27 juli 2023
#17
Bilproblemet skrev:
Men oavsett hur man ska göra för att kollar nivån så borde det väl inte smälla när man lägger i drive.

Det kanske är skillnad på om det är för lite, rätt mängd eller för mycket olja. Eller så är det nån upphängning som nån skrev.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

320 Inlägg
27 juli 2023
Trådstartare
#18
Vettemannen skrev:
Bilproblemet skrev:
Men oavsett hur man ska göra för att kollar nivån så borde det väl inte smälla när man lägger i drive.

Det kanske är skillnad på om det är för lite, rätt mängd eller för mycket olja. Eller så är det nån upphängning som nån skrev.

/Benny

Möjligt, men det smällde före jag bytte olja och det smäller efter jag bytt olja. Så har svårt att tror att det har att göra med mängden olja att göra.

Ska pröva byta motorfäste och se om det blir någon skillnad.

Forummoderator
18 041 Inlägg
27 juli 2023
#19
Vad är det för låda i dessa?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 252 Inlägg
27 juli 2023
#20
Är det en "traditionell automat" på en Insignia 2012, eller kanske en dubbelkopplingsautomat?
Enormt stor skillnad i uppbyggnaden.

Inget en oinsatt förare märker av alls.
Samma sak att köra.


Sök