Värde Volkswagen Caddy 2.0 TDi 4Motion, 333 29,1 mil, årsmodell 2015?

NMNESD444
2 augusti 2023 · 22 Inlägg

Som rubriken lyder undras över vad värdet på en Volkswagen Caddy 2.0 TDi 4Motion, 333 29,1 mil, årsmodell 2015, automat, disel bör vara. Bakluckan är en traditionell dito och ej tvådelade dörrar, fönster hela vägen bak samt tre rader säten där bakre raden går att montera bort. Vidare är bromsarna rostiga och bilen har stått still de senaste två - två och ett halvt åren samt är avställd och dessutom belagd med körförbud då den ej har besiktigats inom den tidsram då den var ålagd att besiktigas. Varför denna frågan om vad bilen bör vara värd ställs beror på att denna information är tvungen att nedtecknas i den bouppteckning som måste vara Skatteverket tillhanda senast den 17 augusti i år. Bilen har alltså inte tillhört mig men kommer övergå till mig för att sedan säljas då arvet efter den tidigare avlidna ägaren tillfaller mig. En liknande fråga har ställts i en tidigare tråd där det även inkluderades frågor om värdet på övriga fordon som samma nu avlidna person hade i sin ägo. Själv har jag inget körkort och därmed är det igen idé för mig att behålla denna bil.

Bifogad bild är från första halvåret 2015 och den dagen då bilen köptes. Dock är bilden lite suddig och nyare bild är ej just nu tillgänglig då jag just nu befinner mig på annan adress än där bilen finns. Vad skulle alltså värdet på bilen i bilden nedan, en Volkswagen Caddy 2.0 TDi 4Motion, 333 29,1 mil, årsmodell 2015, automat, disel med rostiga bromsar kunna vara? Helst av allt är det värden på den avlidnes dödsdag den 17 april i år som efterfrågas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246186/246186-67c7d1a97dc45f8bc11ac0c41df07b6e.jpg

Senast redigerat av NMNESD444 (2 augusti 2023)

simlar
2 augusti 2023 · 5 539 Inlägg

Det är en Caddy Life, dom brukar ligga onormalt högt i pris.
Gissar på runt 100,000kr

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Presidento Of World
2 augusti 2023 · 3 332 Inlägg

Kolla car.info sålda annonser runt den tiden

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
NMNESD444
2 augusti 2023 · 22 Inlägg

simlar skrev:
Det är en Caddy Life, dom brukar ligga onormalt högt i pris.
Gissar på runt 100,000kr

Är det inte till och med en Caddy Maxi Life då den har tre rader säten? Tror du verkligen den ligger så högt i pris för det skick den har med rostiga bromsar osv.?

Senast redigerat av NMNESD444 (2 augusti 2023)

simlar
2 augusti 2023 · 5 539 Inlägg

NMNESD444 skrev:

simlar skrev:
Det är en Caddy Life, dom brukar ligga onormalt högt i pris.
Gissar på runt 100,000kr

Är det inte till och med en Caddy Maxi Life då den har tre rader säten? Tror du verkligen den ligger så högt i pris för det skick den har med rostiga bromsar osv.?

Kan hända det t.o.m är en Maxi

Det tror jag då.
En arbetskollega var ute efter en sån i våras och kikade på några hos bilhandlare som gått 25k+, samtliga var ute för minst 150k men då besiktade och felfria enligt bilhandlarna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
NMNESD444
2 augusti 2023 · 22 Inlägg

simlar skrev:

NMNESD444 skrev:

simlar skrev:
Det är en Caddy Life, dom brukar ligga onormalt högt i pris.
Gissar på runt 100,000kr

Är det inte till och med en Caddy Maxi Life då den har tre rader säten? Tror du verkligen den ligger så högt i pris för det skick den har med rostiga bromsar osv.?

Kan hända det t.o.m är en Maxi

Det tror jag då.
En arbetskollega var ute efter en sån i våras och kikade på några hos bilhandlare som gått 25k+, samtliga var ute för minst 150k men då besiktade och felfria enligt bilhandlarna.

Dock när jag sökte efter Caddy Maxi Life på car.info fick jag endast upp en som gått runt 29000 mil (högre miltal gick ej att söka på) vidare när jag sökte utan miltal kom endast företag upp som försäljare och mest skåpbilar vilket ej stämmer in på denna.

Hur ska jag kunna få fram ett värde att notera i bouppteckningen? Kanske räcker det med att bara skriva 100.000 SEK utan att kolla upp mer noga då Skatteverket troligen inte kommer kolla efter exakt värde ändå eller?

Förresten räknas 33329.1 mil som högt för en bil?

Senast redigerat av NMNESD444 (2 augusti 2023)

Utmarks-Loke
2 augusti 2023 · 5 878 Inlägg

Nog för att bilar blivit dyra de sista åren men en caddy som stått flera år, är obesiktad och behöver fixas innan den kan användas igen är inte värd 100k. 33k mil är mycket, men med omvårdnad kan den rulla en bit till. Jag skulle gissa den är värd 20k.

Presidento Of World
2 augusti 2023 · 3 332 Inlägg

Jag skulle säga 75 000-80 000

Ett tips är att åka till en vw handlare och be om ett värderingsintyg (dom värderar den och ger dig en stämplad lapp) som du kan skicka in. Vet att citroen handlare brukar göra så

Misstänker att alla gör det med

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
NMNESD444
3 augusti 2023 · 22 Inlägg

Presidento skrev:
Jag skulle säga 75 000-80 000

Ett tips är att åka till en vw handlare och be om ett värderingsintyg (dom värderar den och ger dig en stämplad lapp) som du kan skicka in. Vet att citroen handlare brukar göra så

Misstänker att alla gör det med

Ok, kommer de då hem till en för att värdera bilen och sedan fixa ett intyg värderingen? Kostar det något att få den verderad på detta sätt?

Vad gäller bouppteckningen kommer ju Skatteverket aldrig ta reda på det verkliga värdet om det nu skulle skrivas 100.000 SEK i bouppteckningen och det sedan skulle visa sig att värdet är ett annat därav kan det säkert skrivas 100.000 SEK i bouppteckningen utan att något kommer misstänkas. Det vore skillnad om det istället skrivits 1 miljon SEK som värde på Caddyn då skulle de troligen vilja kolla upp det hela då det verkar misstänkt med en så hög värdering av en åtta år gammal Caddy.

Senast redigerat av NMNESD444 (3 augusti 2023)

Presidento Of World
3 augusti 2023 · 3 332 Inlägg

Man får åka dit med bilen, alternativt ta med bilder och så mycket info som möjligt så kanske dom kan lösa det. Brukar inte åka ut till kund.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
NMNESD444
3 augusti 2023 · 22 Inlägg

Presidento skrev:
Man får åka dit med bilen, alternativt ta med bilder och så mycket info som möjligt så kanske dom kan lösa det. Brukar inte åka ut till kund.

Blir svårt att åka dit med bilen då jag saknar körkort och bilen ej är i körbar skick samt belagd med körförbud då den dels ej har besiktigas i tid samt dessutom är avställd.

Presidento Of World
3 augusti 2023 · 3 332 Inlägg

Finns det något regnr på bilen?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang