2729
Sök

Ska man serva en 5-6 år gammal XC90 på Märkesverkstad

16 Inlägg
7 augusti 2023
Trådstartare
#1
Hej!

Som topic - har en 2018 års XC90 som rullat ca 10 000 mil och nu ska in på sin första service sedan jag köpte den. Jag har planerat att köra den kanske totalt 6-7 000 mil och sedan sälja den.

När jag köpte den, hos en Volvo-handlare räknade de med ca halva restvärdet efter 3 år och 2000 mil per år, vilket troligen blir ca 200 000.

Vad tror ni, ska jag serva den hos en duktig Autoexperten/MECA eller liknande och spara massa tusenlappar eller kommer de ändå ätas upp av ett minskat värde när jag säljer den, även om jag skulle sälja den privat eller via förmedling?

* Voff voff *
10 702 Inlägg
7 augusti 2023
#2
Det spelar nog mycket liten, eller ingen, roll för värdet var du servat bara bilen är servad.

Servar du hemma däremot kanske folk är lite tveksamma...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

16 Inlägg
7 augusti 2023
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Det spelar nog mycket liten, eller ingen, roll för värdet var du servat bara bilen är servad.

Servar du hemma däremot kanske folk är lite tveksamma...

Det spelar ju helt klart roll för Volvo-handlare, iallafall använder dem det som ett sätt att trycka ner inbytespriset.

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
7 augusti 2023
#4
Nidde46 skrev:
Brådhis skrev:
Det spelar nog mycket liten, eller ingen, roll för värdet var du servat bara bilen är servad.

Servar du hemma däremot kanske folk är lite tveksamma...

Det spelar ju helt klart roll för Volvo-handlare, iallafall använder dem det som ett sätt att trycka ner inbytespriset.

Sälj den inte via en volvo handlare då smile
Hade servat den där det är mest prisvärt, vilket förmodligen inte är hos Volvo


* Voff voff *
10 702 Inlägg
7 augusti 2023
#5
Nidde46 skrev:
Brådhis skrev:
Det spelar nog mycket liten, eller ingen, roll för värdet var du servat bara bilen är servad.

Servar du hemma däremot kanske folk är lite tveksamma...

Det spelar ju helt klart roll för Volvo-handlare, iallafall använder dem det som ett sätt att trycka ner inbytespriset.

Ja, möjligt, men nu skrev du ju "privat eller via förmedling". smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

16 Inlägg
7 augusti 2023
Trådstartare
#6
Brådhis skrev:
Nidde46 skrev:
Brådhis skrev:
Det spelar nog mycket liten, eller ingen, roll för värdet var du servat bara bilen är servad.

Servar du hemma däremot kanske folk är lite tveksamma...

Det spelar ju helt klart roll för Volvo-handlare, iallafall använder dem det som ett sätt att trycka ner inbytespriset.

Ja, möjligt, men nu skrev du ju "privat eller via förmedling". smile

Hehe exakt. Tack för svar, jag har bara sålt "Skrotbilar" innan så då har servicehistoriken inte varit fokus utan snarare annat. Är dock lite osäker nu hur det ser ut med ex Vagnskadegarantin via Volvia försäkringar om man inte servar den hos VOlvo men det får jag ju kolla upp...

7 486 Inlägg
7 augusti 2023
#7
Hur är det med rostskyddsgarantin?
Gäller den även om bilen inte servats hos märkesverkstad = Volvoverkstad?
Det är ju nu, när bilen börjar bil gammal, som rostskyddsgarantin kan behöva tas i anspråk.
Är det ett faktum som påverkar rostskyddsgarantin?
Ju äldre bil - desto viktigare med den här garantin.
Så resonerar jag, som servar hos märkesverkstad så länge garantin har giltighet.
Har Volvo "nonstop"-garanti?
Den bör väl också förfalla om man är "otrogen"?
Tryggheten med "auktoriserad" service är att man får veta alla "recaller" och annat (kanske) viktigt.

Så mitt svar: JA!

3 328 Inlägg
7 augusti 2023
#8
Garantier ska inte påverkas, så länge den servas efter schemat för bilen i fråga.  Kan vara värt att kolla upp om det är "Kalle-på-hörnet" som servar, men dom större Franchisekedjorna gör det.  Krävs också behörighet för att fylla i virtuella serviceböckerna.

"Smyguppdateringar" kan man missa.
Dvs mjukvaruuppdateringar som är av ingen eller ringa betydelse för majoriteten men kan göra saker smidigare.
Blir allt färre ju äldre bilen blir och säkert inga efter +5år eller så.
Man kan också kolla om bilen saknar sådan hos märkesverkstäderna, och boka tid för dom.

Allvarliga uppdateringar kallas man till.
Jag har fått sådana brev från VAG, Hyundai och Volvo genom åren.
Senast redigerat av Mossan1 (7 augusti 2023)

16 Inlägg
8 augusti 2023
Trådstartare
#9
Uppdatering: Volvo originalverkstad vill ha 7000:- för servicen.

Det de specar för jobb är:
Originalservice: 900:-
Mjukvarunedladdning: 1100:
Luftfilterbyte: 500:-
Bromsvätskebyte: 1200:-

Sedan filter, olja, bromsvätska mm för ca 2500:-

Jag kontaktade en Autoexperten, han påstår på samma miltal är det bara olja och oljefilter som ska bytas???

Finns service-kraven för miltal specade någonstans? Det är ju helt sjukt om Volvo lägger på massa extra grejer som inte krävs enligt Service? Eller har Autoexpert-killen fel?

538 Inlägg
8 augusti 2023
#10
Om den nu inte kommer köra så långt som du tänkt hade det varit klokt att sedan sälja den på KVD. Jag fick mycket bättre betalt för minn gamla bil på auktion hos KVD än vad olika bilhandlare var villiga att ge mig, dom var inte i närheten. Dom bjöd 105k men jag fick 135k på KVD
Men det var ju såklart en fin Audi


Sök