Låsverktyg för dessa motorer ser ut såhär och stålprofilen som man låser bakkant av kammarna heter Volvo T9997151;
![https://cdn.starwebserver.se/shops/briklas/files/b8215.jpg]()
I övrigt så vill de ha ett mothåll för att lossa nedre remskivan, men det går ju såklart med en saftig mutterknack också.
![smile](img/smilies/smile.png)
Likaså ett mothåll på oljepumpens drev, men det kan du ta med en låsringstång.
Sedan så vill de gärna ha nya friktionsbrickor bakom och framför vevaxeldrevet vid återmontering.
Jag kan tyvärr inte dela med mig av verkstadshandböcker, men det är bara att vara noggrann med att märka upp motorn.
Demontera aggregatrem och vevaxelns remskiva.
Demontera ventilkåpa och bröskåpa.
Tillverka eller köp ett låsverktyg för kammarna och dra runt motorn till du kan montera det.
Märk sedan upp vevaxeldrev, kamdrev, och kedja med en vit däckpenna mot godset i block och topp. (tips är att märka vevaxeln i linje med kilspåret.)
Släpp kedjesträckaren och glidskenorna, sedan hänger du av kedjan.
Sedan är det bara att lossa och lyfta av toppen, demontera kammarna, demontera ventilfjädrar och knaster med en ventilbåge, sedan peta ut ventilerna.
Dock så bör du ju kontrollera topplockspackningen och toppen i sig först.
Likaså cylinderloppet där du saknar komp.
En grej du kan göra är att hälla i en skvätt olja i cylinder 3 och göra ett nytt kompprov.
Får du kompression efter att du hällt i lite olja så betyder det att kolvringarna är kassa.
För mig så tippar jag på att det tar ungefär 6 timmar, plus/minus 2-3tim.
Däremot så har jag gjort såna här jobb MÅNGA gånger.
![smile](img/smilies/smile.png)