Hej!
Har en XC90 D5 automat.
När man kör med bilen så går den bra en stund oavsett hastighet men sen efter ett tag så går den ryckigt när jag ökar gaspådrag hastigt som tex vid en omkörning.
Ökar jag gasen långsamt så går det bra utan några ryck.
Har haft den inne på felsökning ett antal gånger och ska in igen nu i juni.
Första gången den ryckte i januari så bytte dom virvelspjället.
Inga fler ryck efter det förrens i April.
Och då bytte dom Tryckgivaren inloppsluft. Då dom konstaterade att det var det som var felet efter felsökning som gav felkoderna:
ECM 1517 turboreglering-för högt tryck/ felkoden är funnen inte aktiv
ECM 1540 turboreglering-för högt tryck/ felkoden är funnen inte aktiv
ECM 1600 laddtrycksgivare -för hög signal/ felkoden är funnen inte aktiv
ECM 18A0 virvellspjällsreglering- offset fel/ felkoden är funnen aktiv
ECM 3000 kamaxelgivare-felaktig signal/ felkoden är funnen inte aktiv
TCM 0A31 kommunikation styrenhet- Signal från styrenhet motor (ECM)saknas / felkoden är funnen inte aktiv
Två dagar senare var vi ute och åkte och då ryckte det till igen. Lämnade in den igen och dom läste av felkoder och fick upp felkoder på laddtrycksgivaren. Fick ny tid i juni då dom tyckte att deras "turbo expert" skulle fortsätta felsöka istället.
Sambon läste av felkoder hos sin brorsa och fick då upp dessa felkoder:
1517 turboreglering
1540 turboreglering
1600 laddtrycksgivaren
Så dom bytte Magnetventilen ,raderade alla felkoder och var ute och körde ca 20 minuter. Åkte tillbaka och läste av på nytt, inga felkoder!
Jippie!! tänkte jag.
På vägen hem (ca 2 timmars bilresa) så efter ca 30 minuter ute på motorvägen så kom första rycket och fortsatte hela vägen hem vid hastigt gaspådrag. I samband med ryckningarna så kom det även ljud nånstans inne i motorn, svårt att lokalisera då det enbart kommer i samband med ryckningarna. Inget synligt för blotta ögat, inga dofter eller vätskor under huven.
Nån som kan komma med konkreta förslag på vad som kan vara fel? Som vi inte redan fixat.
Tacksam för all hjälp!