Mossan1 skrev:
Det är microbrytaren i bakluckans dörrlås som är felet i dom allra flesta fall när utfällbara dragen krånglar.
Känner den inte att luckan är öppen så är draget avaktiverat. = inget lyse i knappen = ingen respons från draget.
Då kan man 5/56a allt i onödan och banka till dödagar utan resultat.
Märk väl att belysning i bagaget, och indikering i instrument mm ska fungera, men, jag skulle tro att det kam krångla ändå. Der är säkert flera microbrytare i låset, eller, flera steg i brytaren med olika funktioner.
Belysningen lyser inte om det är ljust ute heller. = lätt att missa.
Flera VAGverkstäder fattar inte hellet detta utan ska komponentbyta hela alltet för fantastiska summor.
För några år sedan en kollega som köpte begagnad Passat år 2015'ish. Draget funkade inte så dom bytte drag, styrdon och grejer utan resultat på begagnatgarantin. Han fick tom prisavdrag på bilen, eftersom dom inte kunde lösa.
"Fel i nått annat styrdon" var deras diagnos. Han tänkte montera ett fast istället, men fick höra om låskistan.
Demonterade klädseln och drog lite i kablar mm, och så lyste plötsligt knappen. Draget fungerade.
"Det var blött runt microbrytaren" sa han.
Rengjorde allt och säkerställde dräneringen i luckans botten. Pillade ur nån plugg tror jag.
Den bilen var då ganska ny.
Nu när dom fått åtskilliga år på nacken kan jag tänka mig att kabelbrott vid luckgångjärn och liknande kan börja inträffa också med samma resultat.
Annat förekommande fel är ett plastdrev. Men då surrar det i det hela, tydligen. Inte heldött