Här kommer en bild med 4 bilder i sig. Stämmer rätt så bra med verkligheten, men den sista bilden är ju som syns för ljus fastän alla är tagna med låsta inställningar. Vädret var inte det bästa när dessa togs och det regnade smått hela tiden.
Högst upp i bild är Optibeam Super Captain Dual 800 som lyser med full effekt monterad på taket på en Audi A4.
800 finns endast i 5000K medans 600 såldes först som 6000K men sen uppgraderades till 5000K samtidigt som 800 modellen lanserades.
Lyser 725 meter, och finns även ett godkänt läge och då är längden på ljuset 374 meter enligt sidorna som säljer den och godkänd med ref. 40.
Ljusbilden har ju rätt så mycket höjd, vilket enligt mig är lite onödigt, men det är väl så det blir med små reflektorer och stora lysdioder.
Hade en X-Vision Genesis 1300 gen1 före och den hade mycket lägre ljusbild. på gränsen till för låg ljusbild monterad på taket. Den hade även rätt så jämnstarkt ljus över hela ljusbilden så på smalare vägar med skog på sidorna så blev ljuset ''ut i skogen'' lite för starkt och man blev bländad av bredden på ljusbilden.
Andra bilden är två stycken NBB Alpha 225 fjärr (ref. 25) som har splitternya D2S 4300K i sig av märket Elta VisionPro. Aldrig hört eller sett Elta förut så återstår att se hur bra de är.
Dessa matas med runt 100W av ett par Denso ballaster (som drar 130W styck) så livslängden är rätt så kort på allt jag testat hittills (Osram, Philips, Morimoto och CNlight) och brukar byta lampor varje år vilket jag uppskattar blir ungefär 50 timmar brinntid.
Uppmätt själv att ett av dessa NBB lyser 1220 meter (1 lux) med en ny Osram Night Breaker Laser D2S.
Ställda så att punkterna (i mitten av ljusbilden) lyser rakt fram bredvid varandra.
Näst längst ner är det även 3 stycken NBB Alpha 225 fjärr (ref. 25) men dessa har Osram HLX 64623 100W halogen i sig. Dessa drar runt 130W vid 13,8 volt (100W vid 12V)
Fördelen med dessa är att man får lite lägre och bredare ljusbild jämfört med H1 och D2S/D1S. Uppmätt att ett lyser 620 meter.
Dessa är justerade på bilen för att få så brett ljus som möjligt så man ser rätt så tydligt i verkligheten 3 starkare punkter (syns på vardera sida starkare ljus och det som lyser rakt fram har inget att lysa upp på bilden)
Funderar på att justera ihop dem lite för att få lite jämnare ljusbild de gånger man endast kör med dem på (snöväder eller när det är lite dimmigt).
Längst ner lyser allt.