Någon som har tips på hur man kan göra med helljuset på en Honda Civic 1.6 DTEC 2014. Tycker att det hade kunnat vara lite starkare, inte så stor skillnad mellan hel och halvljus. Ser inte många meter framför bilen när det är mörkt med just helljuset.
Kan man uppgradera lampan till en krafigare(typ xeon eller led)? Eller är det ledramp som gäller? Helljuset ligger på en egen lampa
Någon som har tips på hur man kan göra med helljuset på en Honda Civic 1.6 DTEC 2014. Tycker att det hade kunnat vara lite starkare, inte så stor skillnad mellan hel och halvljus. Ser inte många meter framför bilen när det är mörkt med just helljuset.
Kan man uppgradera lampan till en krafigare(typ xeon eller led)? Eller är det ledramp som gäller? Helljuset ligger på en egen lampa(H7).
Tacksam för tips!😀
Rent juridiskt får du inte sätta i något annat än H7 dvs halogen (nej inte ens i heljuset).
Däremot tror jag inte jag har hört talas om en enda person som fått vare sig anmärkning från bilprovningen eller gnäll från polisen över att de ex.vis har xenon i helljuset. Men, man får inte, och skulle, igen rent juridiskt, kunna få det.
Xenon är det som fortfarande ger mest faktiskt och användbart ljus per krona.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Någon som har tips på hur man kan göra med helljuset på en Honda Civic 1.6 DTEC 2014. Tycker att det hade kunnat vara lite starkare, inte så stor skillnad mellan hel och halvljus. Ser inte många meter framför bilen när det är mörkt med just helljuset.
Kan man uppgradera lampan till en krafigare(typ xeon eller led)? Eller är det ledramp som gäller? Helljuset ligger på en egen lampa(H7).
Tacksam för tips!😀
Rent juridiskt får du inte sätta i något annat än H7 dvs halogen (nej inte ens i heljuset).
Däremot tror jag inte jag har hört talas om en enda person som fått vare sig anmärkning från bilprovningen eller gnäll från polisen över att de ex.vis har xenon i helljuset. Men, man får inte, och skulle, igen rent juridiskt, kunna få det.
Xenon är det som fortfarande ger mest faktiskt och användbart ljus per krona.
Tack för svar!
Ja det är ju tyvärr så. Om man skulle välja ett alternativ som är tillåtet, är det i så fall att montera en ledramp?
Någon som har tips på hur man kan göra med helljuset på en Honda Civic 1.6 DTEC 2014. Tycker att det hade kunnat vara lite starkare, inte så stor skillnad mellan hel och halvljus. Ser inte många meter framför bilen när det är mörkt med just helljuset.
Kan man uppgradera lampan till en krafigare(typ xeon eller led)? Eller är det ledramp som gäller? Helljuset ligger på en egen lampa(H7).
Tacksam för tips!😀
Rent juridiskt får du inte sätta i något annat än H7 dvs halogen (nej inte ens i heljuset).
Däremot tror jag inte jag har hört talas om en enda person som fått vare sig anmärkning från bilprovningen eller gnäll från polisen över att de ex.vis har xenon i helljuset. Men, man får inte, och skulle, igen rent juridiskt, kunna få det.
Xenon är det som fortfarande ger mest faktiskt och användbart ljus per krona.
Tack för svar!
Ja det är ju tyvärr så. Om man skulle välja ett alternativ som är tillåtet, är det i så fall att montera en ledramp?
Premiumlampor i originalstrålkastarna (osram night breaker 200 eller liknande) och en LED-ramp.
Beroende på var den hamnar i förhållande till marken, så är tumregeln; ju längre ner ju lägre spridning. Med andra ord; om den sitter 20-25cm över marken är inte en billig kinaramp med 30 graders spridning helt optimalt (självbländning osv).
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ursäkta, men en 1lux 450 meter är värdelöst,, då blir det max 300 meter användbart ljus,, jag personligen vill ha det dubbla MINST,,
till TS köp xenon, haft konverterat helljus i 15 år,, aldrig haft problem på bes, vill du ha extraljus rekommenderar jag Pheonix w9 dem lyser BRA FÖR PENGARNA
ursäkta, men en 1lux 450 meter är värdelöst,, då blir det max 300 meter användbart ljus,, jag personligen vill ha det dubbla MINST,,
till TS köp xenon, haft konverterat helljus i 15 år,, aldrig haft problem på bes, vill du ha extraljus rekommenderar jag Pheonix w9 dem lyser BRA FÖR PENGARNA
Därför jag skrev att det räcker för dom flesta.
Håller med om att jag också skulle vilja ha det dubbla. Men för dom flesta räcker det då det ändå lyser markant bättre än original-helljus.
Mät spänningen framme i glödlampornas kontaktstycken? Ett sätt att höja spänningen, och därmed ljusstyrkan, är att "reläa" lamporna - på Biltemaspråk "ljusförstärkare". Ljusförlusten ökar med kvadraten på spänningsförlusten.
Ett fräscht och nyladdat batteri håller något drygt 12.6 volt mellan polerna. Någon liten spänningsförlust får man framme vid strålkastarlamporna.
Mät spänningen framme i glödlampornas kontaktstycken? Ett sätt att höja spänningen, och därmed ljusstyrkan, är att "reläa" lamporna - på Biltemaspråk "ljusförstärkare". Ljusförlusten ökar med kvadraten på spänningsförlusten.
Ett fräscht och nyladdat batteri håller något drygt 12.6 volt mellan polerna. Någon liten spänningsförlust får man framme vid strålkastarlamporna.
Ingen bra idé på moderna bilar med lampövervakning. Kommer resultera i felmeddelanden.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Divergerande erfarenhet från Honda och Suzuki. Mazda har jag tidigare ägt 4 st utan "besvär". Lexusen och Terrano II:an ägde jag för kort tid för se någon förändring.
Tror SAAB och Volvo har sämst kvalitet på "glasen".
Men till syvende och sist påverkar tiden/körsträckan och hur bilen brukas. "Glasen" mikroblästras så att den fina ytan förstörs, och ytan blir mikroskrovlig = mer eller mindre genomskinlig.
Divergerande erfarenhet från Honda och Suzuki. Mazda har jag tidigare ägt 4 st utan "besvär". Lexusen och Terrano II:an ägde jag för kort tid för se någon förändring.
Tror SAAB och Volvo har sämst kvalitet på "glasen".
Men till syvende och sist påverkar tiden/körsträckan och hur bilen brukas. "Glasen" mikroblästras så att den fina ytan förstörs, och ytan blir mikroskrovlig = mer eller mindre genomskinlig.
Va?! Håller du inte med om att det kan finnas problem på Mazda, Honda, Toyota osv? VEM kunde ana...
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Funderar mellan philips racingvision gt200 /osram night breaker 200 eller att sätta in H7 led i helljuset bara då. Finns det prisvärda led som lyser bättre än dessa lampor? Hur funkar det med canbus? Behöver man motstånd eller liknande?
Funderar mellan philips racingvision gt200 /osram night breaker 200 eller att sätta in H7 led i helljuset bara då. Finns det prisvärda led som lyser bättre än dessa lampor? Hur funkar det med canbus? Behöver man motstånd eller liknande?
Nu kommer en lite tråkig fråga men, varför inte extraljus? Det kanske blir lite bättre av att byta lampor, men knappast i närheten som extraljus
Funderar mellan philips racingvision gt200 /osram night breaker 200 eller att sätta in H7 led i helljuset bara då. Finns det prisvärda led som lyser bättre än dessa lampor? Hur funkar det med canbus? Behöver man motstånd eller liknande?
Jag hade inte köpt dem när de har en effekt på 19W och färgtemperatur på 6000K. Kommer troligen inte lysa märkbart bättre än halogen och över 5000K är vanligen inte att föredra om man vill se bra.
Xenon i helljuset är ju ett alternativ om du tycker helljusbilden överlag är bra och det är främst ljusstyrkan som fattas. Då skulle jag säga kör med 4300K och 50-70W. Men kan ju bli problem med lampövervakningen både med led och xenon.
Ledramp är ju annars inte helt dumt, nackdelen är väl att de flesta har onödigt hög ljusbild och man antingen blir mer eller mindre bländad av sitt eget ljus som It_mutt nämner, eller så får man justera dem så de lyser lite uppåt men då brukar man vanligen tappa lite bredd vilket det brukar vara lite snålt med på de flesta.