Jag har en Mercedes E220 som jag tänker sälja. Felen består i att nox-sensorn "måste" bytas för motorlampan lyser gult och lamporna på ena sidan fram måste bytas. Enligt mina beräkningar kommer det kosta ca 25 000 kr att laga dessa fel. Det är en "gammal" taxi som har gått över 30 000 mil. Är det värt att laga dessa fel?
25.000kr? En äkta sensor kostar väl runt 9,000kr hos generalagenten?
Det går att köra med piratdelar även om Mercedes säger annat. De måste dock kodas in, men det fixar en verkstad som har lite ordentligare utrustning… eller så kodar man bort den.
Hursom så skulle jag sälja den med felen och inte nämna vad du tror att det kommer att kosta.
25.000kr? En äkta sensor kostar väl runt 9,000kr hos generalagenten?
Det går att köra med piratdelar även om Mercedes säger annat. De måste dock kodas in, men det fixar en verkstad som har lite ordentligare utrustning… eller så kodar man bort den.
Hursom så skulle jag sälja den med felen och inte nämna vad du tror att det kommer att kosta.
Ja, men lamporna kostar minst 15 000 kr eftersom det inte går att bara byta varselljuset som har slocknat. Man måste köpa ett helt nytt chassi.
Hur mycket tror du att du får för bilen om du säljer med felen?
Hur mycket tror du att du får för den om du säljer med åtgärdade fel?
Enligt en bilvärderingssajt är bilen värt drygt 70 000 kr. Sen räknar jag bort 25 000 kr för felen. Men så har jag också köpt 4 st nya vinterdäck alldeles nyligen.
Hur mycket tror du att du får för bilen om du säljer med felen?
Hur mycket tror du att du får för den om du säljer med åtgärdade fel?
Enligt en bilvärderingssajt är bilen värt drygt 70 000 kr. Sen räknar jag bort 25 000 kr för felen. Men så har jag också köpt 4 st nya vinterdäck alldeles nyligen.
Så du tror du får 50k utan att reparera då alltså.
Pengarna för nya däck får man aldrig tillbaka tyvärr, inte ens om dom är monterade samma dag man säljer bilen.
Har du tur får du 50k av någon som vill laga själv. Men betydligt färre köpare för ett repobjekt. Men "gammal" E-klass Merca för relativt små pengar brukar locka många ungdomar som inte vet vad det kostar att laga och äga bilen.
Kostar du på den 25k så är ju inte det heller någon garanti att du får tillbaka dom pengarna vid försäljningen men betydligt fler som är intresserad av en körklar bil. Nackdelen är ju "höga" mil som skrämmer bort folk, över 30k mil försvinner många intressenter.
Hur mycket tror du att du får för bilen om du säljer med felen?
Hur mycket tror du att du får för den om du säljer med åtgärdade fel?
Enligt en bilvärderingssajt är bilen värt drygt 70 000 kr. Sen räknar jag bort 25 000 kr för felen. Men så har jag också köpt 4 st nya vinterdäck alldeles nyligen.
Så du tror du får 50k utan att reparera då alltså.
Pengarna för nya däck får man aldrig tillbaka tyvärr, inte ens om dom är monterade samma dag man säljer bilen.
Har du tur får du 50k av någon som vill laga själv. Men betydligt färre köpare för ett repobjekt. Men "gammal" E-klass Merca för relativt små pengar brukar locka många ungdomar som inte vet vad det kostar att laga och äga bilen.
Kostar du på den 25k så är ju inte det heller någon garanti att du får tillbaka dom pengarna vid försäljningen men betydligt fler som är intresserad av en körklar bil. Nackdelen är ju "höga" mil som skrämmer bort folk, över 30k mil försvinner många intressenter.
Köpare finns om priset är det rätta, den hamnar kanske utanför landets gränser där timpeng för reparationer är lägre än hemma i Sverige, det mest ekonomiska alternativet: sälj den som den är
"Problemet" är ju att dom som är villiga att köpa en defekt bil, är ute efter att göra ett "kap". Att helt sonika räkna bort rep. kostnad från marknadsvärdet är inte tillräckligt lockande, utan man får allt dra av skapligt mycket mer för att folk ska känna att det är "värt" att laga den.
En defekt bil löper ju också större risk att dölja X antal mer fel, vilket avskräcker ännu fler köpare.