3353
Sök

Laga bilen innan man säljer eller sälja med fel?

131 Inlägg
14 november 2023
Trådstartare
#1
Jag har en Mercedes E220 som jag tänker sälja. Felen består i att nox-sensorn "måste" bytas för motorlampan lyser gult och lamporna på ena sidan fram måste bytas. Enligt mina beräkningar kommer det kosta ca 25 000 kr att laga dessa fel. Det är en "gammal" taxi som har gått över 30 000 mil. Är det värt att laga dessa fel?

Forummoderator
18 013 Inlägg
14 november 2023
#2
E220? Är det den där motorn från ca 1995?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 730 Inlägg
14 november 2023
#3
25.000kr?
En äkta sensor kostar väl runt 9,000kr hos generalagenten?

Det går att köra med piratdelar även om Mercedes säger annat.
De måste dock kodas in, men det fixar en verkstad som har lite ordentligare utrustning… eller så kodar man bort den.

Hursom så skulle jag sälja den med felen och inte nämna vad du tror att det kommer att kosta.

Up the RA

5 687 Inlägg
14 november 2023
#4
Hur mycket tror du att du får för bilen om du säljer med felen?

Hur mycket tror du att du får för den om du säljer med åtgärdade fel?


131 Inlägg
14 november 2023
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
E220? Är det den där motorn från ca 1995?

Den är från 2016.

131 Inlägg
14 november 2023
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
25.000kr?
En äkta sensor kostar väl runt 9,000kr hos generalagenten?

Det går att köra med piratdelar även om Mercedes säger annat.
De måste dock kodas in, men det fixar en verkstad som har lite ordentligare utrustning… eller så kodar man bort den.

Hursom så skulle jag sälja den med felen och inte nämna vad du tror att det kommer att kosta.

Ja, men lamporna kostar minst 15 000 kr eftersom det inte går att bara byta varselljuset som har slocknat. Man måste köpa ett helt nytt chassi.

131 Inlägg
14 november 2023
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Hur mycket tror du att du får för bilen om du säljer med felen?

Hur mycket tror du att du får för den om du säljer med åtgärdade fel?

Enligt en bilvärderingssajt är bilen värt drygt 70 000 kr. Sen räknar jag bort 25 000 kr för felen. Men så har jag också köpt 4 st nya vinterdäck alldeles nyligen.

5 687 Inlägg
14 november 2023
#8
TaxiBenz skrev:
simlar skrev:
Hur mycket tror du att du får för bilen om du säljer med felen?

Hur mycket tror du att du får för den om du säljer med åtgärdade fel?

Enligt en bilvärderingssajt är bilen värt drygt 70 000 kr. Sen räknar jag bort 25 000 kr för felen. Men så har jag också köpt 4 st nya vinterdäck alldeles nyligen.

Så du tror du får 50k utan att reparera då alltså.

Pengarna för nya däck får man aldrig tillbaka tyvärr, inte ens om dom är monterade samma dag man säljer bilen.


Har du tur får du 50k av någon som vill laga själv.
Men betydligt färre köpare för ett repobjekt.
Men "gammal" E-klass Merca för relativt små pengar brukar locka många ungdomar som inte vet vad det kostar att laga och äga bilen.

Kostar du på den 25k så är ju inte det heller någon garanti att du får tillbaka dom pengarna vid försäljningen men betydligt fler som är intresserad av en körklar bil.
Nackdelen är ju "höga" mil som skrämmer bort folk, över 30k mil försvinner många intressenter.
Senast redigerat av simlar (14 november 2023)


131 Inlägg
14 november 2023
Trådstartare
#9
simlar skrev:
TaxiBenz skrev:
simlar skrev:
Hur mycket tror du att du får för bilen om du säljer med felen?

Hur mycket tror du att du får för den om du säljer med åtgärdade fel?

Enligt en bilvärderingssajt är bilen värt drygt 70 000 kr. Sen räknar jag bort 25 000 kr för felen. Men så har jag också köpt 4 st nya vinterdäck alldeles nyligen.

Så du tror du får 50k utan att reparera då alltså.

Pengarna för nya däck får man aldrig tillbaka tyvärr, inte ens om dom är monterade samma dag man säljer bilen.


Har du tur får du 50k av någon som vill laga själv.
Men betydligt färre köpare för ett repobjekt.
Men "gammal" E-klass Merca för relativt små pengar brukar locka många ungdomar som inte vet vad det kostar att laga och äga bilen.

Kostar du på den 25k så är ju inte det heller någon garanti att du får tillbaka dom pengarna vid försäljningen men betydligt fler som är intresserad av en körklar bil.
Nackdelen är ju "höga" mil som skrämmer bort folk, över 30k mil försvinner många intressenter.

Jag är nöjd om jag får 40k utan reparationer.

5 687 Inlägg
14 november 2023
#10
Skulle då rekommendera att testa annonsera den för 45-50k så har du prutmån.

Allt över 40k är ju då plus i plånboken för dig smile


558 Inlägg
14 november 2023
#11
Går inte att köpa begagnade lyktor på skroten då. Fortfarande laga bilen men inte köpa nytt. Eller kostar lamporna 15 brak på skroten?


4 143 Inlägg
14 november 2023
#12
Köpare finns om priset är det rätta, den hamnar kanske utanför landets gränser där timpeng för reparationer är lägre än hemma i Sverige, det mest ekonomiska alternativet: sälj den som den är

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

2 417 Inlägg
15 november 2023
#13
"Problemet" är ju att dom som är villiga att köpa en defekt bil, är ute efter att göra ett "kap". Att helt sonika räkna bort rep. kostnad från marknadsvärdet är inte tillräckligt lockande, utan man får allt dra av skapligt mycket mer för att folk ska känna att det är "värt" att laga den.

En defekt bil löper ju också större risk att dölja X antal mer fel, vilket avskräcker ännu fler köpare.


7 454 Inlägg
15 november 2023
#14
En felfri bil får flera kunder.
En bil med fel lockar bara dom som vill göra ett klipp!

4 143 Inlägg
15 november 2023
#15
Alla begagnade bilar är reparationsobjekt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

2 845 Inlägg
15 november 2023
#16
spillolja skrev:
Alla begagnade bilar är reparationsobjekt

Nja, inte alla begagnade väl. Köper man en begagnad bil så är det väl inte automatiskt reparationsobjekt?

4 143 Inlägg
15 november 2023
#17
Min personliga uppfattning är att det är alltid något som behöver fixas på ett begagnat åk

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
18 013 Inlägg
15 november 2023
#18
spillolja skrev:
Min personliga uppfattning är att det är alltid något som behöver fixas på ett begagnat åk

Tja... En tolkningsfråga. Någon liten poäng finns det väl om man inte köper en Demobil... En halvny Mercedes så: Ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök