Snabbaste sätt att hissa upp bilen för däckbyte hemma?

Smackans
16 november 2023 · 3 Inlägg

Hej!

Mina däckbyten i garaget består utav 15% däckbyte och övriga 85% läggs på att hissa upp bilen. Jag tillhör den kategorin som tycker det är lite bökigt att hitta ett lämpligt ställe att hissa upp bilen på, sen fippla in domkraften där och börja pumpa. Det fick mig att tänka: ”om man bara hade nått sätt att snabbt lyfta upp bilen på….”

Så, vilka snabba alternativ använder ni för att hissa upp bilen hemma? Jag har aldrig provat något annat än en vanlig domkraft. Jag har letat på nätet som en tok men finner inget som övertygar mig. Jag såg nån slags gummipuck för typ 40 spänn som man kunde köpa för att sätta på domkraften för att lyfta upp bilen på den yttersta metallramen, det låter ju som en betydligt tidsbesparande åtgärd men jag är väl lite orolig för att bilen ska ta skada då.. Nån som har testat en sån? Kan tänka mig att lägga lite pengar för att underlätta detta momentet med att hissa upp bilen snabbt och smidigt, men större maskiner som pelarlyft och liknande är över budget.

Tacksam för tips!

Lucif3r
16 november 2023 · 2 235 Inlägg

Ptja, jag lyfter mina i subframen fram och bakaxeln bak. Behöver jag inte upp med bilen högt och länge kan jag slarva lite och hissa baken på dragbalken.

Skulle personligen aldrig lita på någon puck och hissa i metallfogen. Heck, jag litar inte ens på orginal domkraftfästena tongue

Mossan1
17 november 2023 · 2 879 Inlägg

Metall ramen i tröskeln ska hålla.
Alltså, nedvikta kanten.
Såvida bilen inte är rostig eller tröskeln skadad.

Att tänka på är att en garagedomkraft också drar bilen mot sig i sin lyftdesign. Domkraften ska rulla för att kompensera denna rörelse, men utomhus kan det gå riktigt tungt för domkraften och större vågräta krafter uppstår när man lyfter.
DÅ, kan man förstöra tröskellanten. Den är inte designad för sådana vågräta påkänningar. Givetvis kan domkraften under sådana omständigheter tappa taget om oavsett vad man lyfter i.

Skydd för färgen osv är en självklarhet.
Tex gummi"puck".

Det är faktiskt svårt att komma åt annat på nyare bilar med plastskydd under nästan hela underredet.

Senast redigerat av Mossan1 (17 november 2023)

Brådhis * Voff voff *
17 november 2023 · 10 303 Inlägg

Mossan1 skrev:
Metall ramen i tröskeln ska hålla.
Alltså, nedvikta kanten.

Detta gäller absolut inte alla bilar!!! På vissa bilar är det bara en nedvikt fals som deformeras direkt om man lägger vikt på den.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krambriw
17 november 2023 · 433 Inlägg

Man lyfter bilen med vänster arm, medans man håller upp den byter man hjulet med högern

torsen
17 november 2023 · 7 285 Inlägg

Smackans skrev:
Hej!

Mina däckbyten i garaget består utav 15% däckbyte och övriga 85% läggs på att hissa upp bilen. Jag tillhör den kategorin som tycker det är lite bökigt att hitta ett lämpligt ställe att hissa upp bilen på, sen fippla in domkraften där och börja pumpa. Det fick mig att tänka: ”om man bara hade nått sätt att snabbt lyfta upp bilen på….”

Så, vilka snabba alternativ använder ni för att hissa upp bilen hemma? Jag har aldrig provat något annat än en vanlig domkraft. Jag har letat på nätet som en tok men finner inget som övertygar mig. Jag såg nån slags gummipuck för typ 40 spänn som man kunde köpa för att sätta på domkraften för att lyfta upp bilen på den yttersta metallramen, det låter ju som en betydligt tidsbesparande åtgärd men jag är väl lite orolig för att bilen ska ta skada då.. Nån som har testat en sån? Kan tänka mig att lägga lite pengar för att underlätta detta momentet med att hissa upp bilen snabbt och smidigt, men större maskiner som pelarlyft och liknande är över budget.

Tacksam för tips!

Vill du inte ha saxlyftbord eller tryckluftdriven pelardomkraft på hjul så kanske en avgasdriven domkraft i form av boll/blåsa kanske kan vara något?

Mossan1
17 november 2023 · 2 879 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Metall ramen i tröskeln ska hålla.
Alltså, nedvikta kanten.

Detta gäller absolut inte alla bilar!!! På vissa bilar är det bara en nedvikt fals som deformeras direkt om man lägger vikt på den.

Finns säkert avarter så låt oss förtydliga med "där bilens orginaldomkraft skall lyfta".
Där är den i regel förstärkt.
Har den annat typ av fäste oginal kan det vara felaktigt, som sagt.
Konsultera vid osäkerhet fordonets handbok, eller märkesverkstaden.

Lyfta mitt på för att få upp hela långsidan är INTE lämpligt. Vissa kan, men LÅNGT ifrån alla bilar.

Senast redigerat av Mossan1 (17 november 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2023 · 17 560 Inlägg

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000040849

Billig tryckluftsdriven domkraft. Kompressor á 7995:- ingår inte lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krambriw
17 november 2023 · 433 Inlägg

Hybrid_ skrev:
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/domkrafter/domkraft-tryckluft-2000040849

Billig tryckluftsdriven domkraft. Kompressor á 7995:- ingår inte lol

Med dom priserna,,,knappast värt att ens fundera, räcker till många års däckhotel. Å då kan man behålla smokingen och lackskorna på, man slipper allt besvär, slipper fundera, slipper konka däck, slipper naprapat pga av ryggont efter hjulbytet

SportPilot Ubåtsingenjör
17 november 2023 · 7 243 Inlägg

Jula har en portabel billyft (typ saxlyft) på kampanj nu

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november 2023 · 17 560 Inlägg

krambriw skrev:

Hybrid_ skrev:
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/domkrafter/domkraft-tryckluft-2000040849

Billig tryckluftsdriven domkraft. Kompressor á 7995:- ingår inte lol

Med dom priserna,,,knappast värt att ens fundera, räcker till många års däckhotel. Å då kan man behålla smokingen och lackskorna på, man slipper allt besvär, slipper fundera, slipper konka däck, slipper naprapat pga av ryggont efter hjulbytet

TS kan ju köpa en batteridriven knack så slipper han drar kablar iaf.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
17 november 2023 · 5 880 Inlägg

Jag förstår inte riktigt problemet. Att skjuta in domkraften under bilen och pumpa upp den tar ju mellan 10-20 sekunder om man inte stressar. Även om det skulle vara 85% av tiden det tar att byta ett hjul så är det ju inte mycket att fundera över.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang