2718
Sök

Audi A4 B7 2.0 TDI går dåligt

22 Inlägg
15 november 2023
Trådstartare
#1
Tjena! Har ett problem med min Audi A4 B7 2.0 TDI BPW motorn, motorn går dåligt på tomgång och när man kör med den, den går jämt vid ungefär 1100 varv och sen över 3000 varv ungefär. Läste felkoder och det kom upp att kamaxelgivaren inte fick någon signal så bytte den och vevaxelgivaren och motorn startar lättare nu och går lite bättre än innan men fortfarande inte helt 100. När vi bytte kamaxelgivaren så var det som "piggar" på själva drevet som va böjda som hade slagit sönder den gamla givaren till kamaxlen. Böjde tillbaka piggarna och satte ihop allt men går fortfarande dåligt. Får inga fler felkoder nu, men någon som vet vad det kan va för fel? Ska testa ha i rengöring från STP men vet inte vilken jag ska välja för att få bäst effekt, någon som har nått tips?


Forummoderator
18 127 Inlägg
15 november 2023
#2
Hm. Nu är ju piggarna ur sync så oavsett givare går nog bilen dåligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

22 Inlägg
15 november 2023
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Hm. Nu är ju piggarna ur sync så oavsett givare går nog bilen dåligt.

Så det behövs byta drev då?


Forummoderator
18 127 Inlägg
15 november 2023
#4
Jakkeboii skrev:
Hybrid_ skrev:
Hm. Nu är ju piggarna ur sync så oavsett givare går nog bilen dåligt.

Så det behövs byta drev då?

Min misstanke iaf.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

22 Inlägg
15 november 2023
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Jakkeboii skrev:
Hybrid_ skrev:
Hm. Nu är ju piggarna ur sync så oavsett givare går nog bilen dåligt.

Så det behövs byta drev då?

Min misstanke iaf.

Okej, får köpa en ny och se om det blir nån skillnad!


22 Inlägg
21 november 2023
Trådstartare
#6
Uppdatering!
Har kollat lite mer på bilen och kollade hjulet på generatorn men det hjälpte inte så mycket, så slutade med att vi kollade värdena på spridarna och spridare 1 visade 2,99 och vad jag förstod var 3 gränsvärde. Så jag bytte spridare på cylinder och när jag startade så gick den lite bättre men problemet är inte borta än. Kollade även på motorn och den vibrerar ganska mycket och rör sig i sidled en del, så jag har funderat på att ställa in spridarna och se om det blir skillnad då. När jag ställde in den nya spridaren så va motorn inte kall som jag förstod i efterhand att den måste vara. Den fortsätter även att gå dåligt på tomgång tills man håller ungefär 1000 varv, och den vibrerar rätt mycket medans man kör med den också om man håller gas, släpper jag gasen och den är i växel så vibrerar den ingenting.


Diagnostekniker
2 825 Inlägg
21 november 2023
#7
Vilka spridarvärden kollade ni?
Mängdkorrigeringen?
Var gränsvärdet på 3 mikrosekunder?

Gör en inkodning av den nya spridaren.
Alltså balanseringsvärdet.
Sedan kan ni göra en adaption på spridarna.

Up the RA

22 Inlägg
21 november 2023
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Vilka spridarvärden kollade ni?
Mängdkorrigeringen?
Var gränsvärdet på 3 mikrosekunder?

Gör en inkodning av den nya spridaren.
Alltså balanseringsvärdet.
Sedan kan ni göra en adaption på spridarna.

Ingen aning om vilka spridarvärden det var, inte mitt program så har ingen aning haha, men vad jag förstått det på de spridarna som sitter i min bil så behövs det inte göra en inkodning utan bara dra insexskruven på bulten tills det tar stopp sen 180 grader bakåt.



Sök