Bromsledning gick av

Nevadacontra
31 januari · 234 Inlägg

Skulle byta bromsslang fram.
Gick bra att få av slangen vid oket men när jag skulle lossa nippeln där uppe där slangen kopplas ihop med bilens rör så knäcks röret såklart...

Hur löser jag detta nu smidigast?
Närmaste verkstad är ungefär 5 km.
Ska jag gå och köpa ett honings verktyg på biltema? https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000046554

Kan verkligen ingenting om att hona/bocka rör.

Vet inte ens om jag har dubbel kona eller enkel kona.

Bilen är en Renault Mégane III årsmodell 2011.

Senast redigerat av Nevadacontra (31 januari )

victorimba1
1 februari · 62 Inlägg

Har inte bytt många bromsrör men det jag tyckt varit smidigast är att mäta upp röret och byta hela på en gång. Har använt färdigkonade rör från Biltema och det har funkat galant. Du bör ju kunna se på delen som gick av vilken typ av kona du behöver, ta med och jämför. Om jag inte minns fel så är det kopparnickelrören som är extremt lätthanterliga och kan bockas för hand.

Nevadacontra
1 februari · 234 Inlägg

victorimba1 skrev:
Har inte bytt många bromsrör men det jag tyckt varit smidigast är att mäta upp röret och byta hela på en gång. Har använt färdigkonade rör från Biltema och det har funkat galant. Du bör ju kunna se på delen som gick av vilken typ av kona du behöver, ta med och jämför. Om jag inte minns fel så är det kopparnickelrören som är extremt lätthanterliga och kan bockas för hand.

Jaså finns det färdigkonade rör på Biltema, det visste jag inte.

Tar med och kollar. Fanns de ute i affären eller i kundservice?

jaka54
1 februari · 5 821 Inlägg

kundservice!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari · 13 786 Inlägg

är det bökigt brukar jag ta en skarvhylsa bara och sen ta och köpa ett kort rör som man skärav och skarvar ihop med skarven..   dom klarar även stålrör dom som finns på biltema smile

gjort många snabb lösningar med dom skarvarna.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
1 februari · 7 291 Inlägg

Mekonomen m fl tillverkar bromsrör medan du väntar i butiken.
Tag med det gamla/trasiga.

Lucif3r
1 februari · 2 239 Inlägg

Det där koningsverktyget fungerar helt ok. Använt det några gånger utan något direkt att anmärka på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang