Peugeot 306, -99 högt vevhustryck och ryckig gång

Lixa1
25 mars · 4 Inlägg

En Peugeot 306, -99
Gått lite drygt 17 tusen mil.
Har endast gått ca 100 mil sista året.
Går ryckigt främst vid låga varv, det känns som den bromsar till någon mikrosekund. Varvar av sig själv.
Startar alltid utan problem.
Drar ingen olja och inget läckage.

Har haft några killar som kikat på den nu. De säger att vevhustrycket är högt och att det är olje klet i insuget.
Den blåryker lite vid start. De misstänker dåliga kolvringar.
Inget komptest har gjorts.

Vad tror ni?
Är det kört?

Jesper328
25 mars · 2 400 Inlägg

Skulle definitivt inte döma ut kolvringarna p.g.a ett ”högt” vevhustryck och lite blårök vid start.
Att den blåryker lite vid start är ett klassiskt symptom på dåliga ventiltätningar.
Olja i insuget är fullt normalt med en sluten vevhusventilation.


På din problembeskrivning (som inte är så jättemycket att gå på) så låter det snarare som att motorn får i sig mer luft än vad den förväntar sig.
Sen om det t.ex är ett luftläckage, defekt egr-ventil, eller tjosan med vevhusventilationen är något som får utredas.

Senast redigerat av Jesper328 (25 mars )

Up the RA
Lixa1
25 mars · 4 Inlägg

Jesper328 skrev:
Skulle definitivt inte döma ut kolvringarna p.g.a ett ”högt” vevhustryck och lite blårök vid start.
Att den blåryker lite vid start är ett klassiskt symptom på dåliga ventiltätningar.
Olja i insuget är fullt normalt med en sluten vevhusventilation.


På din problembeskrivning (som inte är så jättemycket att gå på) så låter det snarare som att motorn får i sig mer luft än vad den förväntar sig.
Sen om det t.ex är ett luftläckage, defekt egr-ventil, eller tjosan med vevhusventilationen är något som får utredas.

Tack!
Det kändes lite väl hårt att döma ut bilen för detta!

Kan väl tillägga lite mer om problemen.
Bilen startar som sagt helt perfekt, kan köra några kilometer och ibland mer, innan  "ryckningarna" börjar. Gasar jag till lite extra, så brukar ryckningarna sluta. Ibland har jag fått stanna till efter vägkanten och stänga av för att starta igen, då oftast utan problem.
Om jag tar ett kompressionstest, så visar det väl om det är kolvringar? Vad mer kan det visa?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang