Jesper328 skrev:
Skulle definitivt inte döma ut kolvringarna p.g.a ett ”högt” vevhustryck och lite blårök vid start.
Att den blåryker lite vid start är ett klassiskt symptom på dåliga ventiltätningar.
Olja i insuget är fullt normalt med en sluten vevhusventilation.
På din problembeskrivning (som inte är så jättemycket att gå på) så låter det snarare som att motorn får i sig mer luft än vad den förväntar sig.
Sen om det t.ex är ett luftläckage, defekt egr-ventil, eller tjosan med vevhusventilationen är något som får utredas.
Tack!
Det kändes lite väl hårt att döma ut bilen för detta!
Kan väl tillägga lite mer om problemen.
Bilen startar som sagt helt perfekt, kan köra några kilometer och ibland mer, innan "ryckningarna" börjar. Gasar jag till lite extra, så brukar ryckningarna sluta. Ibland har jag fått stanna till efter vägkanten och stänga av för att starta igen, då oftast utan problem.
Om jag tar ett kompressionstest, så visar det väl om det är kolvringar? Vad mer kan det visa?