Tokelur skrev:
Inga andra kända orsaker annars som kan vara en faktor att knutarna går sönder med kort varsel?
Det finns damasker av sämre kvalitet.
Inget snack om det. Men även dom brukar hålla några år. Dom brukar inga verkstäder använda, eftersom skräpdelar snabbt ger verkstaden dåligt rykte. Därför dom aldrig monterar medhavda delar, tex.
En gång dålig damask som brister smabbt = shit happens.
Två gånger = extremt osannolikt, och verkstaden byter leverantör. Man funderar på orsak.
Tredje gången på samma hjul på en bil som inte är KRAFTIGT modifierad = nä, här är något större fel. Är det rätt damask på rätt knut och Axel, tex. Borde kollat redan andra gången.
När det sen händer snabbt igen TROTS BYTE KOMPLETT AXEL finns nästan bara sabotage kvar.
Något annat som har sönder bälgen så snabbt annars är om det tex läcker bromsvätska på den, eller något gnuggar/sliter på den mekaniskt.
Detta ser man ganska enkelt, och en bromsvätskeläckage ger snabbt andra följdfel.
Enda är om du kör i skogen och över sly/pinnar i vägen som letar sig upp och petar hål.
Det har hänt min fyrhjuling när jag hämtat vindfällen ute på fall med mycket ris. Sitter nu kevlarskydd över.
Men tråden handlar inte om ett terrängfordon som körs över grenar, lera och sly. Dessutom så upprepade gånger.
Jag skulle be verkstaden undersöka damasken utifall den ser skuren ut.
Du kan för övrigt vrida hjulet och titta in själv då och då. Det blir snabbt fettstänk runt läcka.
Edit:
Det är en alltrack. Det KAN ju vara så att drivaxeln är till en vanlig Passat AWD och verkstaden får fel grejer.
Kanske passar nästan, dvs längden skiljer. Alltrack'en har väl något högre markfrigång. Men då borde det vara INRE bälten i så fall. Det är där längden kompenseras för hjulrörelserna i framvagnsgeometrin.
Men inte sannolikt det heller.