Jag köpte på mig denna kofångare från en skrotad bil för ett år sen, sen dess har den legat bakom förrådet i en hylla. Jag köpte den för att prova plocka av dekorlisten men den gick i tusen bitar typ då jag provade....
Istället ska jag nu prova reparera kofångaren, det börjar ju bli lite sällsynt med reservdelar åt 900a så jag vill göra mitt för den goda sakens skull. Den har diverse skråmor och fästena är rostiga med flagnande färg. Sagt och gjort fästena ligger i elektrolysbadet för tillfället. Jag kommer förmodligen måla om dem med svart bromsoksfärg.
Den största skadan är i vänster hörn, den har fått sig ett ganska bra slag i ena hörnet som gjort hörnet till en rejäl buckla istället, listen hade klarat sig dock och gick "i luften". Tills jag provade plocka av den, skör som glas nästan.
Jag började med att plocka isär hela grejen i beståndsdelar. Den var full med lera och jord på insidan.
Tyvärr verkade jag inte ha en bild sparad av hur det såg ut innan jag började trycka ut bucklan men detta är resultatet av gårdagens jobb. Värmde med en hårfön och provade att trycka ut skadan. Jag provade även med hammare och dolly (namn på svenska?) medan det var varmt. Det är bättre men inte bra ännu. Man ser där det vikt sig ännu och kurvan är fel.
Jag provade smälta plasten och smeta ut den genom att modifiera en av mina lödpistoler
Börjar se bättre ut...
Jag skar bort bitar av plasten från insidan där det inte syns, för att smälta ner och bygga på materialet runt skadan, det är flera skarpa kanter som gått förlorade som jag försöker återskapa.
Det börjar ta sig. Mycket jobb kvar ännu dock. Planen är att spackla det sista ojämnheterna och skråmorna med nån sorts mjuk plastspackel för ändamålet, sen prima med plastprimer och måla den en passlig färg som efterliknar fabrikens.
Så här ser det ut med en bit av original-listen på:
Nu har jag hållit på ett tag och jag tror detta är så långt jag kommer med de improviserade verktyg jag har. Nästa steg är att hitta spackel och färg. Jag är ganska nöjd ändå för det var första gången jag gjort nåt liknande. Kanske jag provar värma och hamra litet ännu dock.
Så nu undrar jag vad för sorts spackel funkar bäst här? Det finns ju ganska många sorter och märken och jag känner inte för att köpa en massa olika typer. Polyester baserat, typ Motip Plastic Putty, verkar ganska vanligt och det är ju lätt att sanda.