2863
Sök

Skoda Fabian 2011 vill inte starta? Felkoder

456 Inlägg
29 juni
Trådstartare
#1
Hej
Fabian 2011 vill inte starta. Starta med startgas och går en mil. Sen vill inte starta.
Fick dom här felkoder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221438/221438-a79f479c57f294168fbf5560fbbbb470.jpg

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
29 juni
#2
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/P2146/008518

skulle gissa att p2147 är att den stängt av alla spridare för att inte bränna ecu..   

testa att hänga av alla spridarkontakter nolla och se om det är samma felkod eller om felkoden ändras..   ändras den skulle jag plugga i en spridarkontakt i taget och kolla när felkoden kommer tillbaka..

Kör fort så hinner inget hända...

6 067 Inlägg
29 juni
#3
Felkoderna visar ju att det är skador på en kabel någonstans och att den ligger och kortsluter mot karossen. Man kan ta en multimeter och försöka mäta fram felet och sedan ruska i kablarna på olika ställen och se om felet försvinner

456 Inlägg
29 juni
Trådstartare
#4
Utmarks-Loke skrev:
Felkoderna visar ju att det är skador på en kabel någonstans och att den ligger och kortsluter mot karossen. Man kan ta en multimeter och försöka mäta fram felet och sedan ruska i kablarna på olika ställen och se om felet försvinner

Tack var kan bli då. Kan bilen plötsligt bli så?
MVH
Senast redigerat av sollu (29 juni )

6 067 Inlägg
29 juni
#5
Ingen aning om var det skulle kunna vara i såna fall. Följ kabelhärvan från spridarna och bak till ECU och de om det har varit skav någonstans. Eller så luras bara felkoderna och det är något helt annat, sånt händer ju ibland

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
30 juni
#6
sollu skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Felkoderna visar ju att det är skador på en kabel någonstans och att den ligger och kortsluter mot karossen. Man kan ta en multimeter och försöka mäta fram felet och sedan ruska i kablarna på olika ställen och se om felet försvinner

Tack var kan bli då. Kan bilen plötsligt bli så?
MVH

Ja saker går sönder.   Tex att en spridare går sönder är inte jätte ovanligt. Och oftast så stänger ecu av kanaler när det blir kortslutning för att skydda ecun.

Kör fort så hinner inget hända...

3 225 Inlägg
30 juni
#7
Skulle ha OHM mätt alla spridarna och sett om någon avviker rejält.

Kan oclså vara skavt kablage som nu kortsluter eller rent av råttor som gnagt.  Råttor under huven är inte helt ovanligt faktiskt.

456 Inlägg
30 juni
Trådstartare
#8
Tar bort kontakten från spridaren och andra kablar men hitta ingen skador. Till sist tar bort kontakterna från ECU och stoppa tillbaka. Bilen startar direkt. Nu har kört en timme. Ingen lampor eller annat. Begriper inte riktigt🤔

6 067 Inlägg
30 juni
#9
Nu har du ruskat på kablarna och kortslutning är väl borta, för stunden. Kommer säkert tillbaka när bilen behövs som mest.

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
30 juni
#10
Utmarks-Loke skrev:
Nu har du ruskat på kablarna och kortslutning är väl borta, för stunden. Kommer säkert tillbaka när bilen behövs som mest.

ja..   jag hade åtminstånde djupdykt lite på ecu sidan..  tror det gömmer sig en massa fukt och säkert en del korrosion..  antagligen räddningsbart än så länge men det går snabbt åt helvete..  nya stift med repkabel går att köpa på vag.  om man hittar något stift som är dåligt på kabelhärvan.. värre med ecu.. så hittar man något där är mitt tips att direkt medans boxen lever   skicka in den ihop med en ny ecu och få en ny kopierad att ersätta den gamla med.. medans man har chansen...  blir väldigt dyrt om man måste lämna in till vag för ecu byte..  det är 15k minst.. 
mot en beg box för säkert några hundringar i tyskland och kanske 2500kr för cloning...

Kör fort så hinner inget hända...

456 Inlägg
30 juni
Trådstartare
#11
Ja det kan bli så som ni säger men jag har kört 14 mil nu och går utan problem. Jag ska kolla djupt på kablstamen kanske.


Sök