3023
Sök

Audi 100 c4 - 92

15 Inlägg
21 april
Trådstartare
#1
Audi 100 som rycker och går dåligt, stiften var sotiga.
Satte nya stift och bytte lamdasond och bilen gick bra i ca 5-6mil, sedan började den gå lika dåligt igen.

Någon som har nån ide vad det kan vara?
/Micke

5 922 Inlägg
21 april
#2
Är det femman du har?
Vilka stift satte du i? Bosch sond?
Har du bytt rotor, fördelarlock och olja och luftfilter samt kollat att du inte har läckage i någon slang?
Senast redigerat av jaka54 (22 april )


15 Inlägg
22 april
Trådstartare
#3
Jo det är 5cyl
Bosch wr8ltc
Rotor och fördelare är nyligen bytt.
Nytt luftfilter
Sprayat startgas över slangarna utan skillnad.
Olja bytt förra året

15 Inlägg
22 april
Trådstartare
#5
Sonden är en bosch

5 922 Inlägg
23 april
#6
Du säger att motorn går dåligt ...När då? På tomgång? Vid acceleration? När du kör på motorväg i jämn fart (100km/t)?
Tomgångsvarvet ska var ca 800-850v/min.
Går motorn ojämnt på tomgång så kolla att tomgångsmotorn fungerar (Ta loss och gör rent den vridbara kolven och smörj den). Kolla också att gummislangen fram till tomgångsmotorn är hel genom att spraya på Brakekleen (Motorn reagerar bättre på det än startgas).


15 Inlägg
24 april
Trådstartare
#7
Tomgången är jämn på ca 900rpm. Den går dåligt så fort man börjar gasa, rycker fast man kör med jämn gas, spelar ingen roll vilken hastighet.
Alla 5 stift blir sotiga direkt, borstar man av dem går den bättre en kort bit innan den börjar rycka igen.

15 Inlägg
30 april
Trådstartare
#8
Haft lös slangar och kollat läkage, rengjort vevhusventilation.
Mätt tändspole.
Hällt spridarrengöring i tanken.
Bilen har bra tomgång, svarar bra på gasen när den är kall, så fort den blir varm börjar den vandra på tomgång och bluddra och knappt gå framåt när man gasar.

5 922 Inlägg
30 april
#9
Är det Bosch stift som rekommenderas? Själv kör jag alltid på NGK BUR 6ET i min femma (Audi 100 Avant 2,0E -89:a). Likadant i min brors Audi 100 Avant  Turbo -91:a.
Blir stiften svartsotiga tyder det på att motorn får för mycket soppa.


15 Inlägg
18 juni
Trådstartare
#10
Har nu bytt massa givare, försökt kolla luft/vaccumläkage utan framsteg.
Det är när motortempen kommer upp mellan 80-90grader som bilen börjar bluddra och gå dåligt, men elfläkten startar aldrig, kan det ha nåt med det hela att göra?
Mvh

5 922 Inlägg
19 juni
#11
Har du bytt den lilla svarta två poliga (eller om den är vit) givaren som sitter upptill vid övre kylarslangen??
Senast redigerat av jaka54 (19 juni )


15 Inlägg
26 juni
Trådstartare
#12
Det sitter 2st givare, en på ovansidan och en på undersidan, den ena är 2polig och den andra hade någon fler pol, båda är bytta.

5 922 Inlägg
27 juni
#13
Den undre  3 eller 4 poliga givaren kallar Tyskarna för "Multifussi " och den styr tempmätaren och A/C enheten. Utan fungerande sån givare startar inte kompressorn (om du har A/C).
Att Fläkten inte startar kan bero på givaren som sitter nertill på kylaren (blå 2-polig givare, på min bil).
Senast redigerat av jaka54 (29 juni )


15 Inlägg
29 juni
Trådstartare
#14
Den undre är 2polig och den övre har fler. Har ingen ac i bilen. Jag ska kolla om jag hittar nån givare under kylaren, men frågan är ju om det kan vara det som är problemet

15 Inlägg
onsdag 12:35
Trådstartare
#16
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243328/243328-13d2766f2f5442e1d74b6bc3c64b3426.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243328/243328-c3e019e7ece73e6ca9c423153fac43fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243328/243328-afb625aabb039802354b299f1409d81b.jpg

5 922 Inlägg
onsdag 12:41
#17
OK! Den övre givaren (Multifuzzi" enligt tyskar på facebook)  är den 3 eller 4 poliga givaren som bl.a styr Tempmätaren och  styr A/C kompressorn. På min C3:a sitter den givaren undertill, där du har den lilla svarta 2-poliga givaren.
Har motorn gått dåligt hela tiden du haft bilen eller började det plötsligt??
Senast redigerat av jaka54 (onsdag 12:47)


15 Inlägg
onsdag 17:10
Trådstartare
#18
Bilen har gått bra i många år, det här felet kom plötsligt, när lamdasonden och stiften byttes gick den bra i ca 5mil, sen började den gå dåligt igen, och som sagt så går den bra tills tempen går upp till 80-90grader, då börjar den rycka och bluddra när man trycker på gasen

15 Inlägg
onsdag 21:36
Trådstartare
#19
Nej, felet kom före, provade byta lamda och stift, då gick den bättre en stund sedan samma problem igen.
Är väl nå Kina, från skruvat är den beställd

5 922 Inlägg

Sök