3832
Sök

Köra helt utan ljuddämpare?

3 Inlägg
onsdag 19:18
Trådstartare
#1
Halloj. Frågan gäller en Saab 9-5 sportcom vectra -06, automat, ifall det är av intresse.

Så slog i en sten på väg hem häromdagen, och och främre ljuddämparen lossade helt i främre fästet och låg i backen. Lyckades spänna upp den tillräckligt för att få hem den den sista kilometern, men det var knappt. Fick råd i en fb-grupp att den ljuddämparen var helt slut och att jag borde såga bort den, vilket jag nu gjort. Försökte hitta nåt annat rör att sätta emellan men hittade inget, så nu är det bara ett tomrum där främre ljuddämparen satt, så den bakre är ju inte kopplat till nåt.
Bor ensam mitt ute i skogen, 4h promenad till närmsta busshållplats, 20min körväg till närmsta verkstad, etc. Känner ingen i närheten heller, och har absolut inte råd med bogsering.

Så frågan är, hur dumt är det att köra såhär? Kan jag köra in till verkstaden åtminstone?
(Fråga inte varför bilderna är helt snurriga, de är rättvända på min telefon iaf. :p )

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249581/249581-8c48aa4147fceb413dd845b4424d85cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249581/249581-9aa35eb1c70bb3eb9db9f73f6580f7d0.jpg
Senast redigerat av Gabbie (onsdag 19:19)

Fri fart för ett fritt folk!
13 851 Inlägg
onsdag 19:33
#2
vad har du för något åt andra hållet..  aldrig tittat under en saab men det kan ju vara något ivägen som är obra att värma upp.. men annars går det att köra.. men kolla så inget är där som skulle må dåligt av lite värme

Kör fort så hinner inget hända...

4 428 Inlägg
onsdag 19:36
#3
Säger detsamma...

3 Inlägg
onsdag 20:27
Trådstartare
#4
Growe skrev:
vad har du för något åt andra hållet..  aldrig tittat under en saab men det kan ju vara något ivägen som är obra att värma upp.. men annars går det att köra.. men kolla så inget är där som skulle må dåligt av lite värme
Vart menar du? Jag har noll koll på bilar så jag förlitar mig på råd från främlingar, men kan kanske fixa bilder som reder upp nåt?  :p

1 481 Inlägg
onsdag 21:57
#5
Nej det går bra att köra till verkstad. Mitt avgassystem gick av längst fram vid flexröret en gång på min gamla Saab. Fick skämmas lite grann när jag körde genom byn, men det överlever man. 😁

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Fri fart för ett fritt folk!
13 851 Inlägg
onsdag 22:04
#6
trubbelturbo skrev:
Nej det går bra att köra till verkstad. Mitt avgassystem gick av längst fram vid flexröret en gång på min gamla Saab. Fick skämmas lite grann när jag körde genom byn, men det överlever man. 😁
har man otur och beronde på var så kan man smälta en bränsleledning eller en plast tank vilket brukar ge ganska dålig eftersmak med brand till följd..  så derför måste man försäkra sig om att inte värmen från motorn träffar något känsligt...

jag såg den upp och ner vända bilden och tror det är lungt men det ser ut som det är katalysatorn som försvunnit.. men svårt att se...  om det är främre röret som är lägre än bakre delen så skulle jag säga att det är relativt ofarligt.. möjligen att man väljer en dag med regn för att vara på säkra sidan..
men värme kan tyvärr ställa till mycket problem och göra det mer kostsamt..   ser ut som att man kan ersätta delen med ett rakt rör biltema säljer rör  mäta grovleken på röret och sen köpa 1rör och 2klämmor typ vag style som dom har mellan helsatsen och katalysatorn  dessa finns i lite olika storlekar på biltema och är lätta att montera

Kör fort så hinner inget hända...

648 Inlägg
onsdag 22:25
#7
Det går bra att köra
Avgaserna kommer ut under värme skölden för cat och cat blir mycket varm
Men tänk på att Avgaserna kan komma in i bilen under körning
Kör inte mer än till verkstaden

3 Inlägg
torsdag 14:07
Trådstartare
#8
Growe skrev:
har man otur och beronde på var så kan man smälta en bränsleledning eller en plast tank vilket brukar ge ganska dålig eftersmak med brand till följd..  så derför måste man försäkra sig om att inte värmen från motorn träffar något känsligt...

jag såg den upp och ner vända bilden och tror det är lungt men det ser ut som det är katalysatorn som försvunnit.. men svårt att se...  om det är främre röret som är lägre än bakre delen så skulle jag säga att det är relativt ofarligt.. möjligen att man väljer en dag med regn för att vara på säkra sidan..
men värme kan tyvärr ställa till mycket problem och göra det mer kostsamt..   ser ut som att man kan ersätta delen med ett rakt rör biltema säljer rör  mäta grovleken på röret och sen köpa 1rör och 2klämmor typ vag style som dom har mellan helsatsen och katalysatorn  dessa finns i lite olika storlekar på biltema och är lätta att montera
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249581/249581-28de5f7380c54868adb7e93565c09900.jpg

Så ser andra hålet ut. (Främre hålet)

Biltema är dessvärre över en timmes bilresa bort så det känns inte som ett alternativ. Mekanikern är som sagt ca 20min bort men det är skogsväg och genom byn så jag kan krypa hela vägen och ta det lugnt iaf.

Jag hittade en annan gammal ljuddämpare (tror jag?) här som jag kanske kunde såga till och sätta på bara för resan till mecken, men röret är ganska mycket mindre, så vet inte om det hade funkat? Framförallt vet jag inte alls hur jag skulle få fast det. Silvertejp känns ju kanske inte så lämpligt. :p
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249581/249581-5c63a9866d4c6336c7f20d379e43a6fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249581/249581-092093730b868d2da809168d0b79499e.jpg
Senast redigerat av Gabbie (torsdag 14:08)

4 428 Inlägg
torsdag 17:28
#9
Åk bara,

442 Inlägg
torsdag 18:38
#10
En timme till biltema är inga problem. Ha roligt med brölet så länge det varar

Professionell hatare


Sök