3854
Sök

Generator paj ? V70 2006

17 Inlägg
torsdag 17:02
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har problem med att min bil laddar ur batteriet, nytt batteri är testat, samtliga säkringar utdragna medans Ampere mäts, har konstant 0,12 A i viloläge .

Min fråga är- kan det vara generatorn ÄVEN fast den laddar helt korrekt? 14,3 vid tomgång. Tror ni att generatorn kan vara paj även fast den inte låter något konstigt och laddar felfritt?

Stort tack på förhand

2 976 Inlägg
torsdag 17:26
#2
Tjuvström i generatorn brukar vara dioderna, och visst kan den funka normalt ändå.  Relativt normalt iaf.

Men koppla loss den elektriskt och mät om tjuvströmmen försvinner innan en annan generator inhandlas.
Tråkigt att göra i onödan. Lite trångt för undre skruvarna att lossa den, och den går KNAPPT upp. Man får böja kylarslangen mer än man egentligen vill. (Och BÖR med tanke på plaströret på kylaren) Lossa den slangen är bäst, men då måste man tömma lite kylvätska.

444 Inlägg
torsdag 18:42
#3
Ja det låter som tjuvström enligt mig. På min s60 var det tjuvström men endast efter några timmar av att bilen stod stilla. Då började centrallåset slå igång av sig själv och tömde batteriet.

Att generatorn är dålig vet jag inte då om det står att den laddar så laddar den. Men mätte du det vid batteriet eller vid b+ och jord på generatorn?

Om det är 14.3v på batteriet vid drift så laddar den enligt mig. Men dåliga celler kan göra så att den inte håller laddningen.

Förövrigt som Mossan skrev är det jobbigt att hålla på med generatorn pga kylarslangen. Dra lös från termostathuset och peka den mot luften.

Om bilen drar 0.12amp och om du har ett 70ah batteri så räcker batteriet i 24dagar ish om jag räknat rätt.
Senast redigerat av Blanke (torsdag 18:47)

Professionell hatare

17 Inlägg
torsdag 21:14
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Tjuvström i generatorn brukar vara dioderna, och visst kan den funka normalt ändå.  Relativt normalt iaf.

Men koppla loss den elektriskt och mät om tjuvströmmen försvinner innan en annan generator inhandlas.
Tråkigt att göra i onödan. Lite trångt för undre skruvarna att lossa den, och den går KNAPPT upp. Man får böja kylarslangen mer än man egentligen vill. (Och BÖR med tanke på plaströret på kylaren) Lossa den slangen är bäst, men då måste man tömma lite kylvätska.
Tack för svar!

Jag har provat att lossa pluskabeln på generatorn höger sida(som sitter med en kabelsko) och en styrsignalkabel(flatstift).
Då fortfarande 0,12.

De undre skruvarna du talar om, är det minus/jord möjligtvis? Ingen lek att komma åt där.

17 Inlägg
torsdag 21:17
Trådstartare
#5
Blanke skrev:
Ja det låter som tjuvström enligt mig. På min s60 var det tjuvström men endast efter några timmar av att bilen stod stilla. Då började centrallåset slå igång av sig själv och tömde batteriet.

Att generatorn är dålig vet jag inte då om det står att den laddar så laddar den. Men mätte du det vid batteriet eller vid b+ och jord på generatorn?

Om det är 14.3v på batteriet vid drift så laddar den enligt mig. Men dåliga celler kan göra så att den inte håller laddningen.

Förövrigt som Mossan skrev är det jobbigt att hålla på med generatorn pga kylarslangen. Dra lös från termostathuset och peka den mot luften.

Om bilen drar 0.12amp och om du har ett 70ah batteri så räcker batteriet i 24dagar ish om jag räknat rätt.
Tack för svar!
Jag mötte i motorrummet till vänster där jag har en pluspol från batteriet i bakluckan till chassi enbart. Är det rätt mätt? Vad är B+?

Vet du möjligen andra symptomer på kas generator?

Mvh

17 Inlägg
fredag 17:50
Trådstartare
#6
Hallå?

444 Inlägg
Igår 11:51
#7
En fuling är att köpa en ny generator på biltema och byta ut å se vad som händer. Om det löste problemet så är problemet löst.

Om inte så returnera den bara.
Senast redigerat av Blanke (Igår 11:53)

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 461 Inlägg
för 23 timmar sedan
#8
Har du generatorn urkopplad och 0.12A i förbrukning så är det givetvis inget fel på generator.
Den jordar via sitt fäste i motorn, ingen kabel.

Laddspänning mäter du över batteriet och inte över laddstolpe och chassijord i motorrummet.
Har du 14v+ över batteriet så behöver du inte oroa dig över generatorn.

Det suger att leta tjuvström utan en amperetång, så när du kommit den här biten i din felsökning så skulle jag börja fundra över fuktiga/ärgade kontaktstycken.
T.ex dimljus, strålkastare, bagageluckegrejer, osv.
De som sitter lite utsatt.

Det är här man vill ha en amperetång att hänga över diverse kablar och kabelstammar.
Senast redigerat av Jesper328 (för 23 timmar sedan)

Up the RA

2 976 Inlägg
för 15 timmar sedan
#9
Racca skrev:
De undre skruvarna du talar om, är det minus/jord möjligtvis? Ingen lek att komma åt där.
Nej nej dom är bara för om generatorn ska lossas och tas ur.

Men drar den trots urkopplad generator (plus räcker) så är inte generatorn orsaken, som sagt.

2 976 Inlägg
för 14 timmar sedan
#10
Racca skrev:
Jag mötte i motorrummet till vänster där jag har en pluspol från batteriet i bakluckan till chassi enbart. Är det rätt mätt? Vad är B+?

Mvh
Ja, från den punkten avsedd för starthjälp är samma sak som att mäta över batteriet.  Mellan punkten och chassiet när motorn går.

Rätt mätt.


Sök