3782
Sök

Ryckig vid tomgång och gas, Kangoo -04 bensinare

1 Inlägg
7 juli
Trådstartare
#1
Hej,
Har en Renault kangoo -04 1,6l 4x4 bensinare, som strulat lite. Gått ca 12000 mil.
Började med misständning i cy. 3. i vintras.  Visade sig vara spolen som jag var trasig så bytte den och bytte ut resterande tändstift. Motorn gick då bra till våren, efter jag bytte olja + filter och luftfilter då hu efter några dagar började gå ryckigt på tomgång och gaspådrag. Dock en bidragande orsak till detta, då jag har mig själv att skylla, då lambdasonden har varit defekt under något år, så bytte ut sonden tillsist för några dagar sen.
Har kört biln rätt mycket tills nu och inga felkoder har dykt upp men hu går fortfarande ryckigt vid tomgång och gaspådrag men i mildare grad efter jag bytte sonden. Ska tilläggas nu att det uppstår enbart när motorn är kall, går ?ryckfritt? efter hu blivit varm.

Kollade luftfiltret igår, då jag såg att det var en del motorolja i luftburken och en del på luftfiltret. Vad kan detta bero på? Oljan är på rätt nivå osv.
Ska tillägga att oljenivån innan jag bytte var för hög efter en mekaniker bytte föregående ?oljebyte?. Men inget alls ont om mekanikern, jag har mig själv att skylla att jag inte reglerade nivån själv. (Det är så satans trångt där oljestickan sitter, omständligt å kolla nivån om man har lite brått)

Lite hattigt kanske men tacksam för svar
Mvh Eric


Sök