4946
Sök

Brusten fjäder på besiktning

4 Inlägg
torsdag 21:08
Trådstartare
#1
Hej!
Har ett litet dilemma angående en brusten fjäder bak och en kommande besiktning. Det gäller en Saab 9-5 05a. Under ett tag har jag hört ett klonkande ljud vid ojämnheter i vägen som successivt blivit värre. Kollade fjädern idag och ser att den gått av på ett ställe (bifogar bilden). Tycker fortfarande att den sitter på sin plats och har inte skrapat mot däcket, men antar att det inte är särskilt bra att köra med. Bilen ska besiktigas senast 31/8 men jag är medveten om att det kan bli svårt att få igenom den utan större fix. Därför undrar jag om det är så att jag beläggs med körförbud direkt pga fjädern och blir tvungen att skicka den på närmaste verkstad, eller om jag kan få möjlighet att åtgärda felet själv hemma? Det bästa hade varit om jag kunde besikta den och sen själv ha möjlighet att avgöra om det är värt för mig att själv åtgärda bristerna (vilket det säkert kommer finnas flera).

Tack på förhand!https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235924/235924-643f6f516c3e776e406e3b91f8681ce4.jpg

Fri fart för ett fritt folk!
13 851 Inlägg
torsdag 21:43
#2
japp det där blir spansk flagg och det där ska du inte köra med i huvudtaget..  beställ ett beg fjäderben och montera  det är ju ett enkelt och snabbt jobb..   att den inte hoppat in ihjulet ännu är mer tur än något annat..    det kan komma när som helst.. räcker med ett rejält gupp i vägen i 120 så ligger du brevid vägen när fjädern går in i bakhjulet. så kör ej.. 

en sak om ett halvvarv i ena änden går av.. men det där är mitt på och då ska man sluta köra direkt..  jag är okänslig för fel på bilar men även jag hade låtit bilen stå..

och det är 100% spansk flagga och bärgning från platsen om polis eller bilprovningen ser det där

Kör fort så hinner inget hända...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 107 Inlägg
torsdag 21:46
#3
Gabriel-l skrev:
Hej!
Har ett litet dilemma angående en brusten fjäder bak och en kommande besiktning. Det gäller en Saab 9-5 05a. Under ett tag har jag hört ett klonkande ljud vid ojämnheter i vägen som successivt blivit värre. Kollade fjädern idag och ser att den gått av på ett ställe (bifogar bilden). Tycker fortfarande att den sitter på sin plats och har inte skrapat mot däcket, men antar att det inte är särskilt bra att köra med. Bilen ska besiktigas senast 31/8 men jag är medveten om att det kan bli svårt att få igenom den utan större fix. Därför undrar jag om det är så att jag beläggs med körförbud direkt pga fjädern och blir tvungen att skicka den på närmaste verkstad, eller om jag kan få möjlighet att åtgärda felet själv hemma? Det bästa hade varit om jag kunde besikta den och sen själv ha möjlighet att avgöra om det är värt för mig att själv åtgärda bristerna (vilket det säkert kommer finnas flera).

Tack på förhand!https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235924/235924-643f6f516c3e776e406e3b91f8681ce4.jpg
Jamen du har ju 2 månader på dig att fixa fjädern men som nån sa......kör inte med bilen annat än till verkstad på sin höjd om du inte fixa det själv hemma.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 931 Inlägg
fredag 07:25
#4
Ja som sagt, nästan två månader kvar, fixa före besiktningen, helst på en gång. Fjädrar bak brukar vara enkla att byta även om jag inte gjort det på saab.


Sök