4556
Sök

Slipa och polera fälgar

5 Inlägg
torsdag 22:41
Trådstartare
#1
Tjenare! Köpte nya fälgar idag med ¿oxiderade? fälgkanter. Försökt att hitta på forumet EXAKT hur man gör men inte nöjd med det jag hittat. Därför undrar jag hur jag ska göra. Som jag förstått så ska det slipas ner från 400 till 2000 våtslip för att sedan poleras. Men är rädd att förstöra så vill veta EXAKT hur jag ska gå till väga och vad som behövs. Tänkte alltså få dem blanka igen. Så om nån vänlig själv som et får gärna skriva.
Bifogar en bild på fälgkanten.https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241679/241679-550b31b5e8d1db1b9f34e58028747e93.jpg

5 924 Inlägg
torsdag 22:53
#2
Det där är j..svårt att fixa då den blanka ytterdelen på fälgen  verkar gränsa till en grå yta, så det är lätt att man slipar in på den grå ytan när man ska slipa och polera den blanka ytan.
Men maska först på den inre grå ytan och slipa sedan blanka ytan. Om man sedan ska använda 240 -320  eller 400 papper i början låter jag vara osagt  då det beror på om fälgen är klarlackad eller inte. Här får man pröva sig fram för målet måste vara att först få bort all oxidering. Naturlitvis är det handslipning som gäller eftersom du antagligen inte kan  sätta fast fälgen i en stor svarv för det hade ju varit det enklaste och snabbaste sättet att få fälgen blank.
Vanligt sandpapper ska du inte använda utan slipbannd av aluminiumoxid, åtminstone i början.



Sök