2749
Sök

Hur fixar man knottrig klarlack?

51 Inlägg
30 juli
Trådstartare
#1
Har dragit på klarlacken på denna kåpa från helvetet men som man kan se på nilderna blev resultatet inte som jag tänkt mig. Lade på 3 lager varav ett rätt så tjockt men när det torkade blev det såhär. Jag provade lägga på ett ännu tjockare lager och nu blev det lite bättre men med rinningar. Hur får jag bort denna "orange peel" säkert?

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245835/245835-2685f5f698cd917557d925fc0783efc1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245835/245835-10b56b1528e5e0fd1b43e74839fb33cf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245835/245835-7624e6a17bdcb3d497a778d2ba9fc96b.jpg
Senast redigerat av JEEPPEE4 (30 juli )

3 114 Inlägg
30 juli
#2
Proffsen våtslipar väl och polerar upp den då släta ytan igen.

Men på en plastkåpa blir det nog svårt. Polera lackerad plast. Det blir så snabbt varmt på plast. Plåt sprider friktions värmen bättre.

51 Inlägg
30 juli
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Proffsen våtslipar väl och polerar upp den då släta ytan igen.

Men på en plastkåpa blir det nog svårt. Polera lackerad plast. Det blir så snabbt varmt på plast. Plåt sprider friktions värmen bättre.
Ska jag lätt slipa med väldigt fina papper och sedan polera med låg fart? Eller vad rekommenderar du att jag ska göra?

5 995 Inlägg
30 juli
#4
Är det lackat med 2-komp lack ...så går det att slipa med vattenslippapper  (1500, 2000 och 2500) och använda rubbing och polera upp ytan. Om det däremot är vanlig en komp sprayfärg så går det inte att polera upp till spegelglans. Så mitt råd är att 
slipa ytan med 500 torrslippapper eller schotsbrite och sedan spruta på 2-komp lack, men då måste du ha kompressor och sprutpistol...


51 Inlägg
30 juli
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Är det lackat med 2-komp lack ...så går det att slipa med vattenslippapper  (1500, 2000 och 2500) och använda rubbing och polera upp ytan. Om det däremot är vanlig en komp sprayfärg så går det inte att polera upp till spegelglans. Så mitt råd är att 
slipa ytan med 500 torrslippapper eller schotsbrite och sedan spruta på 2-komp lack, men då måste du ha kompressor och sprutpistol...
Orkar inte göra om allt men får prova att slipa med fina papper upp till 5000 så jag slipper polera så mycket

3 350 Inlägg
30 juli
#6
2k klarlack på sprayburk fungerar utmärkt till ditt ändamål. Du behöver inte kompressor och sprutpistol.


51 Inlägg
30 juli
Trådstartare
#8
jaka54 skrev:
Så du har använt 2-komp lack på sprayflaska??
Nej, 1-komponent.

439 Inlägg
30 juli
#9
det bara slipa ner det hela o börja om igen.. tyvärr
vattenslipa tills det blir jämt o kommer du inte ner i färgen kan du prova spruta på klarlack igen,

51 Inlägg
31 juli
Trådstartare
#10
doktorduett skrev:
det bara slipa ner det hela o börja om igen.. tyvärr
vattenslipa tills det blir jämt o kommer du inte ner i färgen kan du prova spruta

Så kommer den nya klarlacken blända in med den gamla som jag sandat ner?

Fri fart för ett fritt folk!
13 957 Inlägg
31 juli
#11
det där är svårräddat..   för lite klarlack så det är torrsprut..   
man får helt enkelt ha mer tålamod när man lägger på klarlacken...

skulle kunna vara lite för varmt oxå..   kör man med riktig klarlack i spruta kan man byta till långsammare Thinner om det är pga hög värme

men tror bara att det är tålamodet som tagit slut för tidigt..   med sprayburk är det svårt att hitta gränsen till lagom mycket klarlack. 
det är ju svårt när man inte kan påverka mängden klarlack som går genom munstycket och inte heller luftflödet går att påverka så det är av eller på.  vilket gör det svårt..

Kör fort så hinner inget hända...

51 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#12
Growe skrev:
det där är svårräddat..   för lite klarlack så det är torrsprut..   
man får helt enkelt ha mer tålamod när man lägger på klarlacken...

skulle kunna vara lite för varmt oxå..   kör man med riktig klarlack i spruta kan man byta till långsammare Thinner om det är pga hög värme

men tror bara att det är tålamodet som tagit slut för tidigt..   med sprayburk är det svårt att hitta gränsen till lagom mycket klarlack. 
det är ju svårt när man inte kan påverka mängden klarlack som går genom munstycket och inte heller luftflödet går att påverka så det är av eller på.  vilket gör det svårt..
Ja verkligen, var lite rädd med mängden för att det tidigare blev rinningar. Men lade på 3 lager varav det sista var tjockt. Men så hilma svårt när det är världens största och kantigaste kåpa för en nybörjare
Senast redigerat av JEEPPEE4 (1 augusti )


Sök