3935
Sök

Stop! Oil pressure, engine off! Vw 2.0 tdi.

6 Inlägg
25 juli
Trådstartare
#1
Tjena, köpte mig en 08as vw passat 3c 2.0 tdi för två veckor sedan.

Allt var egentligen frid och fröjd fram tills att jag plötsligt fick signalen ?Stop! Oil pressure, engine off. Under körning, jag vek in och stängde av bilen direkt, Och där har den fått stå.

Jag har av nyfikenhet provat starta bilen vid två tillfällen och då inga missljud/svartrök/krafttapp eller liknande.

Varningen visas vid samma tillfälle varje gång, ?i samband med bältes pipet? 10/15 sekunder in på tomgången.

Vad kan detta bero på? Vart ska jag börja?

5 686 Inlägg
25 juli
#2
Mest troligt så är det drivaxeln i oljepumpen har blivit utnött.
Ser ut som en insexpinne.

Har för mig det finns att köpa förstärkt pinne på eftermarknaden.

Här har du en youtube-video som visar pinnen jag skrivit om.
Senast redigerat av simlar (25 juli )


6 Inlägg
25 juli
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Mest troligt så är det drivaxeln i oljepumpen har blivit utnött.
Ser ut som en insexpinne.

Har för mig det finns att köpa förstärkt pinne på eftermarknaden.

Här har du en youtube-video som visar pinnen jag skrivit om.

Ajadå, är inte alls super kunnig men tänkte till och börja med plocka ner tråget för att kika ifall något är igenkoksat, byta olja/givare och filter.

Säger det något att signalen hoppar igång direkt på tomgång?

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
25 juli
#4
oljepumpen utan minsta tvekan..   standardfel tyvärr..   har du tur klarade du motorn endå..

men starta den inget mer förens du rivit ner oljepumpen..

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
25 juli
Trådstartare
#5
Growe skrev:
oljepumpen utan minsta tvekan..   standardfel tyvärr..   har du tur klarade du motorn endå..

men starta den inget mer förens du rivit ner oljepumpen..

Kuken.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
25 juli
#6
Nollkoll2-0 skrev:
Growe skrev:
oljepumpen utan minsta tvekan..   standardfel tyvärr..   har du tur klarade du motorn endå..

men starta den inget mer förens du rivit ner oljepumpen..

Kuken.

om du vill vara 200% säker så kan du montera en extern oljetrycksmätare.. men jag skulle inte starta den något mer förens oljepumpen är kontrollerad..

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
26 juli
Trådstartare
#7
Growe skrev:
Nollkoll2-0 skrev:
Growe skrev:
oljepumpen utan minsta tvekan..   standardfel tyvärr..   har du tur klarade du motorn endå..

men starta den inget mer förens du rivit ner oljepumpen..

Kuken.

om du vill vara 200% säker så kan du montera en extern oljetrycksmätare.. men jag skulle inte starta den något mer förens oljepumpen är kontrollerad..

Yes, ska börja riva till veckan och se vad jag lyckas åstadkomma.

Jag tänker att jag ska klicka hem en ny drivaxel till pumpen i samma veva, vad mer specifikt ska jag kika efter?

Trevlig helg!

5 119 Inlägg
26 juli
#8
Skulle även kolla balansaxelpaketet eller vad det nu var sagda pinne går in i.
Bytte detta på min brors förra passat för en massa år sedan. Där var delen som pinnen går in i lika slut som själva pinnen.
Pyssligt jobb men fullt görbart på ett garagegolv.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 Inlägg
29 juli
Trådstartare
#9
Jag är inte först ut med att plocka ner tråget, såg ut som tidigare ägare vart nere och försökt snabbfixa de. Helt jävla otroligt. Axeln är eftermarknads va av på 3 ställen och ett helvete att få ut, frågan är om han försökt svetsa? Blir spännande och se hur mycket som tagit stryk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249724/249724-c83eb8b3342fc038a1824068dc7d2093.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249724/249724-64779d9b24c45fff09747ac9269cb9b5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249724/249724-3a45ff4a37a0f1711dad1cf19400ef57.jpg
Senast redigerat av Nollkoll2-0 (29 juli )

Muskelbil
29 juli
#10
Oj oj oj
Den axeln ser svetsad ut
En rejäl ful lagning gissar jag
Kortet är framme sådet syns att du är van folkvagns ägare
Jag hoppas du får orning på den så kallade skottsäkra folkvagns dieseln

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
30 juli
#11
Muskelbil skrev:
Oj oj oj
Den axeln ser svetsad ut
En rejäl ful lagning gissar jag
Kortet är framme sådet syns att du är van folkvagns ägare
Jag hoppas du får orning på den så kallade skottsäkra folkvagns dieseln

Är väll endå ingen pd i en 08a. Är väll en cr i dom. ?

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
30 juli
#12
Helt klart förra ägaren som gjort det där straxt innan försäljningen.   Fy fan för att vara så jävla korkad.   Man river ner allt varför inte kosta på dom kronor på nya delar när man endå är där.  Att sånt där skit folk får finnas

Kör fort så hinner inget hända...

5 686 Inlägg
30 juli
#13
Growe skrev:
Muskelbil skrev:
Oj oj oj
Den axeln ser svetsad ut
En rejäl ful lagning gissar jag
Kortet är framme sådet syns att du är van folkvagns ägare
Jag hoppas du får orning på den så kallade skottsäkra folkvagns dieseln

Är väll endå ingen pd i en 08a. Är väll en cr i dom. ?

Sena 08or, dvs egentligen årsmodell 09 kom commonrail-dieseln.


510 Inlägg
31 juli
#14
Påminner mig om den gamla sägnen att man skulle slänga in en banan i växellådan på gamla SAAB:ar innan försäljningen. Fy sjutton vilket bedrägeri
Men man kan väl inte säga att dieselmotorn i sig inte var bra bara för att oljepumpen var kass eller dåligt konstruerad??

Muskelbil
31 juli
#15
Growe skrev:
Muskelbil skrev:
Oj oj oj
Den axeln ser svetsad ut
En rejäl ful lagning gissar jag
Kortet är framme sådet syns att du är van folkvagns ägare
Jag hoppas du får orning på den så kallade skottsäkra folkvagns dieseln

Är väll endå ingen pd i en 08a. Är väll en cr i dom. ?

Jag har inte skrivit om PD eller cr

Muskelbil
31 juli
#16
krambriw skrev:
Påminner mig om den gamla sägnen att man skulle slänga in en banan i växellådan på gamla SAAB:ar innan försäljningen. Fy sjutton vilket bedrägeri
Men man kan väl inte säga att dieselmotorn i sig inte var bra bara för att oljepumpen var kass eller dåligt konstruerad??

Utan fungerar olje pump är motor väldigt mycket ett bojsänke
Inte kass som bojsänke det kan jag hålla med om


Sök