Köpguider / 205 GTi
Vad ska du titta på om du tänker köpa en 205 GTi?
Först och främst, försäkringen. En försäkring till en GTi-bil är alltid mycket högre än till en vanlig träsko. Har du tur kan du utnyttja Trygg-Hansas bilförsäkring och får då 75 % bonus direkt. Annars får du ringa runt och kolla vilken som är billigast.
Tro aldrig på vad säljaren säjer. Han vill ha dina pengar.
Du kan sålla ut de värsta exemplaren genom att kolla några enkla saker:
Leta efter sprickor i grenröret. Detta är ett typiskt Peugeot-problem som är mycket vanligt, man kan dock laga det, läs på mekarsidan.
Kolla/fråga när kamremmen är bytt. Den ska bytas var 6000:e mil och det kostar ca 2000 att få det gjort på en Peugeot-verkstad. Om man inte byter denna i tid kan hela motorn haverera, det är alltså mycket viktigt.
Kolla bromsskivorna fram om de är mycket rostiga på kanten. Känn med fingret över slitbanan om de är mycket ojämna. Nya bromsskivor med belägg kostar ungefär 1000 kr i materialkostnad.
Starta motorn och be någon gasa samtidigt som du kollar avgaserna. Är de blå, svarta eller ryker det bara onormalt mycket så är motorn nedsliten och du gör bäst i att titta på en annan bil.
Kolla säljaren. Är det en ung kille mellan 18-30 så kan du räkna med att bilen har fått jobba. Då ska du vara extra noga med att kolla bilen.
Öppna motorhuven och se hur motorn ser ut. Är det mycket olja på motorn? Läcker det olja på marken? Kolla batteripolerna om de har oxiderat, detta indikerar att säljaren inte har brytt sig om att öppna motorhuven ens när han säljer bilen. Lyssna på motorn när den är i gång, den ska låta normalt utan några "extra" ljud. Att det låter om ventilerna får man leva med, det gör det på alla 205:or. Ventilerna låter mest när man startar bilen och oljan inte har hunnit upp än.
Kolla speglarna, centrallåset, solluckan, alla torkare, alla lampor osv så att allt funkar. Är det något som inte fungerar kan du alltid pruta lite. Den bakre vindrutetorkaren och elsätena brukar inte fungera.
Kolla däcken. Det är alltid något som är slitet. Pruta.
Kolla avgassystemet med en ficklampa om du har någon. Kan vara i akut behov av byte.
Hur långt har bilen gått? Har den gått långt kan den ändå vara i bra skick om ägaren har tagit hand om den (som min lilla pärla). Har den inte gått långt kan den ändå vara i dåligt skick om den inte har
Känn om det är glapp i hjulen genom att rucka på dem dels med händerna i 270+90 grader och dels med 0+180 grader. I så fall kan det vara slitna hjullager, styrleder eller annat. Det bästa är om man kan hissa upp bilen så att hjulen hänger fritt.
Ett annat vanligt fel på 205:an är att startmotorn är defekt. Det märks tydligt genom att man kan få vrida startnyckeln ett par gånger innan den startar och en renovering kostar ca 600-700 kr om man lämnar in den.
Provkörning
När du provkör ska du kolla följande:
Är drivknutarna slitna? Kör sakta med max rattutslag och lyssna efter ett rytmiskt ljud som ökar med farten. Sväng skarpt samtidigt som du gasar så kommer samma ljud. Detta är ganska vanligt.
Är kopplingen sliten? Om motorn kan varva upp utan att bilen för den sakens skull rör sig snabbare framåt (när den ligger i växel) så är kopplingen slut och måste bytas inom en snar framtid. Prova genom att köra i ca 70 på högsta växeln och tryck ner och släpp upp kopplingen samtidigt som du ger lite gas. När kopplingen "tar" igen ska motorvarvet direkt lägga sig på en jämn nivå.
Hörs det några konstiga ljud? Att bilen knakar lite när man kör över gupp och liknande får man ta, det är en del av den franska charmen. Lyssna istället efter konstiga tickningar, surrljud som följer motorns varvtal osv.
Kör till en motorväg och kör så snabbt som du har tänkt att köra bilen när du köpt den. Finns det några vibrationer? Bromsa lite lätt när du kör snabbt och se om bilen vibrerar. I så fall är antingen bromsskivorna eller eventuella bromstrummor (88 och tidigare) skeva och måste bytas.
Kör skiten ur bilen och se vad som händer. Börjar det ryka ur motorrummet? Lyser oljelampan ibland? Blir den för varm? Luktar det avgaser inne i bilen?
Om du inte hittar några fel på din eventuellt blivande stålhingst efter att ha följt denna guide, KÖP!
Sammanfattning
- Lyssna efter missljud i framvagnen
- Kolla efter sprickor i grenröret. Hörs ganska väl genom ett tydligt puttrande på tomgång
- Ta reda på när kamremmen byttes senast
- Kolla bakaxeln
- Kolla färgen på avgaserna
- Prova alla reglage och rattar
- Provkör!
Tack till: Tuvham
Tillägg 030304
Det kan också vara en bra idé att kontrollera att bakaxeln är fräsch, eftersom den kan bli dålig i lagringen. Det beror på att smörjningen försvinner vilket så småningom leder till att svingarmen fastnar. Att få detta fixat på en auktoriserad verkstad kostar ca 4.700 kr per sida. Ett billigare/enklare alternativ är att leta reda på en fräsch bakaxel på skroten. En bakaxel kostar upp till 1.000 kr totalt.
Tack till: Stebe
Tillägg 030429
Angående rost; vanligast på 205 GTi är rost vid bakre hjulhusen, och dom kan även vara rostiga ovanför reservhjulet. Kontrollera även bakom dörrarna, nere vid trösklarna.
Tack till: LillENOK
Tillägg 040625
Om man inte hittar en 205-bakaxel kan man köpa en ifrån en 309. Sitter det trumbromsar på axeln så går det montera av dom och sätta på skivorna från 205:an istället.
Tack till: Amar
Åk före du så väntar jag på dig där..!